• خانه
  • دولت
  • سیاسی
  • رئیس‌جمهور: آمریکا امروز به نقطه شکست خود رسید/ ایران زیر بار قلدری آمریکا نرفته و نمی رود

رئیس‌جمهور: آمریکا امروز به نقطه شکست خود رسید/ ایران زیر بار قلدری آمریکا نرفته و نمی رود

کیوسک خبر: حسن روحانی با تاکید بر اینکه ایران زیر بار قلدری آمریکا نرفته و نمی رود گفت:آمریکا امروز به نقطه شکست خود رسید.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیات دولت گفت: به همان صورت که روزهای قبل پیش بینی می کردیم امروز ۳۰ شهریور به عنوان یک روز به یاد ماندنی در تاریخ دیپلماسی کشور خواهد بود. آمریکا به عنوان یک کشور زورگو در سطح جهان تلاش سرسختانه‌ای برای تحمیل مجدد تحریم‌های شورای امنیت علیه ملت ایران آغاز کرد و مخصوصا روندی که در ماه‌های اخیر و در یک ماه گذشته دنبال می‌کرد، امروز به نقطه شکست حتمی خود رسید.

روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها در دو سال و نیم اخیر تلاش کردند یک ائتلاف جامعه جهانی به اصطلاح خود علیه ایران به وجود آورند. آمریکایی‌ها از روزی که از توافق هسته‌ای خارج شدند، فکر می‌کردند در زمان کوتاهی اتحادیه اروپا را به سمت خود بکشانند و فکر می‌کردند با تحریکات خود، ایران اقداماتی را انجام دهد که آنها بهانه لازم را برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت پیدا کنند. خوشبختانه آمریکا در تمام مراحل در این مدت با شکست و پاسخ منفی جامعه جهانی حتی متحدان سنتی خود مواجه شده است.

وی اظهار کرد: آمریکا نتوانست ائتلافی علیه ما ایجاد کند و در یک ماه گذشته هم تلاشی که انجام داد تا لغو محدودیت‌های تسلیحاتی ایران را جلویش بایستد و نگذارد در یک ماه آینده تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، دچار شکست شد.

رئیس جمهور گفت: آمریکایی ها همیشه فکر می کردند شورای امنیت نقطه قوت آنها است. کسی که از یک جمعی خارج شده دیگر نمی تواند بگوید از حقوق آن جمع میخواهم استفاده کنم. بنابراین روشن بود آمریکا در زمینه استفاده از مکانیسم ماشه دچار شکست می شود. شیوه بی اعتنایی شورای امنیت به آمریکا بهترین شیوه بود.

وی تصریح کرد: همواره گفته ایم در برابر ملت ایران تنها راه سخن گفتن با زبان تکریم است. به عنوان رییس جمهوری ایران اعلام می کنم که اگر آمریکا بخواهد از قلدری خود استفاده کند و حرف نادرستی که می‌گوید من توانستم قطعنامه ها را برگردانم که هیچ کس این حرف را قبول ندارد در مقام عمل بخواهد اقدامی انجام دهد حتما با پاسخ قاطع ما مواجه می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران زیر بار قلدری آمریکا در هیچ مقطعی نرفته و در این مقطع هم در برابر قلدری آمریکا ایستادگی خواهد کرد.

روحانی گفت: از رئیس شورای امنیت، روسیه، چین و ۱۳ کشوری که از ایران دربرابر آمریکا ایستادگی کردند تشکر می کنم. یکبار یکبار دیگر به ۴+۱ اعلام می کنم ۵ کشوری که امروز در توافق هسته ای باقی مانده اند اگر به تعهدات خود کامل عمل کنند ما هم بطور کامل به تعهدات برجامی خود بر می گردیم. جمهوری اسلامی ایران هیچ توافقی را که توازن آن بهم بخورد یکجانبه عمل نمی کند.

روحانی گفت: ما تعهدات برجامی خود را کاهش دادیم چرا که یکسال صبر کردیم اما در زمینه اقتصادی شاهد اقدام خاصی از سوی کشورهای عضو نبودیم و در نتیجه تعهدات خود را کاهش دادیم اما به محض اینکه آنان به تعهدات خود بازگردند ما هم همه تعهدات خود را بازمی‌گردانیم.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی همیشه به تعهدات بین‌المللی خود عمل می‌کند و امروز هم موفقیتی که از لحاظ دیپلماتیک به دست آوردیم در سایه مقاومت ملت و حمایت آنان و نیز هدایت رهبری بوده است و تا زمانی که این هدایت و حمایت مردم باشد ما در برابر فشار آمریکا ایستادگی خواهیم کرد.