شهر نوآور فرصتی برای خلق ارزش افزوده از نیازها است

کیوسک خبر: کارخانه نوآوری آزادی میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، انوشیروان محسنی بندپی استاندار و پیروز حناچی شهردار تهران برای برگزاری نخستین مجمع فناوری و نوآوری استان تهران شد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این نشست با بیان این‌که شبکه نوآوری تهران با هدف هم افزایی میان فعالان زیست‌بوم نوآوری و فناوری پایتخت شکل گرفته است، عنوان کرد: تهران با ظرفیت خارق‌العاده در ایده‌های خلاقانه، بستری برای ایجاد شبکه‌های نوآوری است.

ستاری به ظرفیت‌های شهر تهران اشاره کرد و گفت: شهر نوآور، شهری است که شهرداری به مثابه یک شتابدهنده بزرگ کسب و کار عمل کند و زمینه‌ساز بلوغ و تجاری‌سازی ایده‌های نوآور باشد. شهرداری تهران بازار بزرگی در اختیار دارد که می‌تواند زمینه‌ای برای خلق فرصت و ارزش افزوده از نیارهای شهری به دست فعالان زیست‌بوم استارتاپی باشد.

وی با تأکید بر این‌که خدمات شهری باید به دست بخش خصوصی و در تلفیق با نوآوری ارائه شود، بیان کرد: دولت باید زمینه را برای حضور بخش خصوصی در ارائه خدمات فراهم کند تا نیازها، نوآوری‌ها، کیفی و ارزان تأمین شوند. اقتصاد دانش‌بنیان، استارتاپی و گفتمانی که تا چند سال اخیر جایی در جامعه نداشت امروز به رگ حیاتی کشور در عبور از گردنه‌های حساس و نیز تبدیل نیازها به خدمات نوآورانه بدل شده است.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که تمامی سرویس های شهری بسترهایی برای حل ارزش افزوده و اشتغال هستند، افزود: شهرداری می‌تواند نقش مدیریتی و نظارتی داشته باشد و بخشی از درآمدهای شهری را از این ناحیه دریافت کند. ده ها سال در بخش سنتی مقاومت‌هایی شکل گرفت و قطعا نگاه های سنتی در میدان نبرد با این ایده های نوآروانه بازنده خواهند بود.

ستاری، نمونه موفق ایجاد بستر نوآورانه را برای استارتاپ‌ها در حوزه فین‌تک‌ها عنوان کرد و گفت: فین تک ها به عنوان بازیگران استارتاپی فضای تراکنش‌های مالی را تحول بخشیده اند و اکنون به جایگاهی رسیده‌اند که بانک ها به عنوان بازیگران سنتی بر روی این فین تک ها سرمایه گذاری می کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌ جمهوری با بیان این‌که بازار فناوری میدان نقش‌آفرینی کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها است، افزود: بازیگران سنتی در رویارویی با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه فرصتی برای پیروزی ندارند مگر آن که رویکرد خود را به سرمایه گذاری بر روی این ایده ها تغییر دهند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همراهی نهادهای اثربخش مانند شهرداری تهران و استانداری را در توسعه ناحیه‌های نوآوری در تهران کارآمد دانست و گفت: اگر ناحیه نوآوری و کارخانه شکل گرفته است با همراهی و حمایت شهرداری بوده است. اگر در شرق تهران پردیس به یک شهر نوآوری تبدیل می شود به واسطه همراهی و همکاری استانداری بوده است و این همراهی برای دیگر بخش‌ها نیز به یک الگو در همراهی با گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان بدل شود.

همکاری شهرداری تهران و استارتاپ‌ها در حوزه‌های گوناگون توسعه یافته است

در بخش دیگری از این نشست، پیروز حناچی شهردار تهران به ظرفیت‌های توسعه فناورانه پایتخت اشاره کرد و گفت: بیش از ۳۰ درصد گردش اقتصادی کشور، ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی، ۲ درصد مساحت و ۲۰ درصد جمعیت کشور سهم تهران است و همین موضوع پایتخت را برای توسعه کسب و کارهای فناور مساعد می‌کند.

وی با اشاره به همراهی سیاست‌های شهرداری تهران با شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: به استثناء شرکت های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته و صنایع غذایی، رعایت فاصله شعاع ۱۲۰ کیلومتری اجرا می شود. شهرداری تهران نیز با شرکت‌های دانش‌بنیانی که در تهران استقرار دارند همراه است.

وی ایجاد کارخانه‌های نوآوری از اماکن متروکه و بدون استفاده را حاصل یک نگرش دانش‌بنیان دانست و گفت: این اقدام حاصل یک دیدگاه است که بر مبنای آن هرچیزی که عمر قبلی اش تمام می شود می تواند منبعی برای حرکت جدید باشد. این کارخانه زمینه ای برای توسعه ایده های نوآورانه شده است. نمونه های موفق از این صنایع که به مراکز فرهنگی، تاریخی، هنری و نوآور و دانش بنیان تبدیل شده اند کم نداریم و باید این روند را ادامه دهیم.

حناچی با بیان این‌که در شرایط تحریم نیازها واقعی تر شده و به شکل جدی تری به نقش شرکت های دانش‌بنیان نگریسته می‌شود اظهار کرد: نقش شرکت های دانش بنیان جدی شده و با همکاری معاونت علمی در حوزه حمل و نقل پیشرفته کارهای خوبی انجام شده است. به زودی اولین رام قطار شهری را که توسط شرکت های دانش بنیان داخلی سازی شده است به بهره ببرداری خواهیم رساند.

وی ادامه داد: در این همکاری، توسعه خودروها و موتورسیکلت های برقی به کمک شرکت های دانش بنیان به آسانی محقق خواهد شد.

شهردار تهران ابراز امیدواری کرد در حالی که منابع محدودی داریم، با استفاده از خلاقیتت و نوآوری شرکت های دانش بنیان خلأهای موجود را پر کنیم و از این بستر برای توسعه شهری فراهم کنیم.

گام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در توسعه ظرفیت‌های تهران

در بخش دیگری از نخستین مجمع فناوری و نوآوری استان تهران انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران با اشاره به ظرفیت بالای زیست بوم فناوری و نوآوری استان تهران گفت: برگزاری این مجمع در تهران یک ضرورت بود و خوشبختانه ظرفیتی برای هم افزایی و تعامل میان فعالان فناور استان تهران فراهم شده است.

استاندار تهران با بیان این‌که رونق و جهش تولید با ایجاد کارخانه ها و نواحی نوآوری در استان تهران چند گام جدی به تحقق نزدیک شده است، ادامه داد: برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم. همچنین در کارگروه علمی و فناوری استانداری تهران نیز تمام پیش بینی و برنامه ریزی ها برای توسعه و بالندگی فناوری‌ها و نوآوری‌ها انجام گرفته است.

محسنی بندپی نقش شهرداری تهران را در توسعه نواحی نوآوری مؤثر دانست و گفت: آن‌چه که در حوزه مدیریت شهری ارزش دارد این است که به جای مجوز برای برج‌ها مجوز ایجاد شکل گیری چنین مراکز نوآوری را ایجاد کرده است که جای قدردانی دارد.

در این نشست فعالان زیست بوم نوآوری برای توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه با گردهمایی عناصر فعال در زیست‌بوم فناوری تهران هدف این نشست فناورانه گرد هم آمدند و به بیان دیدگاه‌هایشان پرداختند. فعالان زیست بوم نوآوری و فناوری در این نشست با انتشار بیانیه‌ای، بر ضرورت همراهی شهرداری و استانداری برای توسعه زیست بوم نوآوری و حمایت از فعالان نوآور مستقر در ناحیه‌های نوآوری تاکید کردند.

این نشست به همت پارک فناوری پردیس معاونت علمی برگزار شد. در حاشیه این نشست ستاری، حناچی و محسنی بندپی از شتاب دهنده‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها، فضاهای کار اشتراکی بازدید کردند.