۹۰ درصد از زمین‌های محافظت شده جهان از یکدیگر جدا شده‌اند

کیوسک خبر: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ۹۰ درصد از زمین‌های محافظت شده سراسر جهان به دلیل فعالیت‌های انسانی مانند کشاورزی، حفاری معدن و شهرسازی از یکدیگر جدا شده‌اند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، نتایج این مطالعه که توسط محققان دانشگاه «کوینزلند» در استرالیا انجام شده است نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از جنگل ها ، پارک ها و شبکه مناطق حفاظت شده تحت فشار شدید ناشی از فعالیت های انسانی قرار دارند بطوریکه اتصال شبکه های حفاظت شده گیاهان و حیوانات از هم قطع شده اند.

محققان در این مطالعه شبکه مناطق حفاظت شده جهان و همچنین تأثیر فعالیت های انسانی را بر این مناطق بررسی کردند.به گفته محققان استرالیایی ، شکاف های ایجاد شده در اتصال مناطق حفاظت شده می توانند اکوسیستم ها را ویران کنند.

میشل وارد نویسنده اصلی این مطالعه و یک کارشناس زیست شناسی حفاظت، یافته های این مطالعه مبنی بر این که ۹۰ درصد از مناطق حفاظت شده از یکدیگر جدا شده اند را «هشدار دهنده» توصیف کرد.

محققان می گویند کشورها می توانند از یافته های مطالعه خود به عنوان راهی برای تجزیه و تحلیل، شناخت و مدیریت بهتر جایگزینی مناطق حفاظت شده در آینده استفاده کنند.

این مطالعه که در نشریه Nature Communications منتشر شده است ، نشان می دهد که به طور متوسط تنها ۱۱ درصد مناطق حفاظت شده هر کشور و سرزمین را می توان بهم مرتبط دانست .

نویسنده این مطالعه گفت: مناطق حفاظت شده برای حفاظت و بقای گیاهان ، حیوانات و اکوسیستم ها حیاتی هستند.هنگامی که یک زیستگاه سالم و دست نخورده مناطق حفاظت شده را بهم متصل می کند ، گونه ها می توانند مهاجرت ، از خطراتی مانند آتش سوزی فرار و شرایط کوچک آب و هوای مورد نظر خود را تحت تغییرات سریع آب و هوا ردیابی کنند.

وارد تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد از زمین های این سیاره خاکی به صورت دست نخورده باقی مانده است اما تنها ۹.۷ درصد از این شبکه مناطق حفاظت شده از نظر ساختاری بهم متصل هستند. این بدان معناست که بیش از ۹۰ درصد مناطق حفاظت شده در دریایی از فعالیت های انسانی منزوی شده اند.

این در حالی است که بر اساس توافق نامه های بین المللی ، شبکه منطقه حفاظت شده جهانی باید ۱۷ درصد از زمین را پوشش دهد – و از طریق زیستگاه های دست نخورده به خوبی با هم مرتبط باشند. تنها ۹ کشور و سرزمین – یعنی ۴.۶ درصد از کل سیاره زمین – این شرایط را تامین و بیش از ۵۰ درصد اتصال را حفظ می کنند.

مطالعه جدید به ایجاد یک چارچوب جدید مشترک کمک می کند تا کشورها و سرزمین ها بتوانند اتصال مناطق حفاظت شده حال و آینده خود را ارزیابی کنند.

وارد گفت: این مطالعه اطلاعات و معیارهایی را در اختیار مکان ها قرار می دهد که می توانند از آن برای ارزیابی عملکرد پروژه های منطقه حفاظت شده خود استفاده کنند.