برزیل خواستار گسترش همکاری‌های مشترک پژوهشی با ایران شد

کیوسک خبر: نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی کشور برزیل خواستار تقویت و گسترش همکاری‌های مشترک تحقیقاتی و پژوهشی میان تهران – برازیلیا در حوزه دانش علوم شناختی شد.

به گزارش روز چهارشنبه ستاد علوم شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارلوس توماس نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل (CAPES) با سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در برزیل دیدار کرد. این دیدار به صورت آنلاین در ایران با حضور دبیر میز همکاری های علمی ایران و برزیل در ستاد توسعه علوم شناختی برگزار شد.

نماینده سازمان حمایت و ارزیابی تحصیلات تکمیلی جمهوری فدرال برزیل به امضای یادداشت تفاهم میان ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و این سازمان خواستار تقویت و گسترش همکاری‌های مشترک تحقیقاتی و پژوهشی میان دو کشور در حوزه دانش علوم شناختی شد.

وی گفت: این قرارداد بستر مناسبی را برای محققان ۲ کشور جهت بسط و تعمیق همکاری علمی و پژوهشی درحوزه علوم شناختی فراهم کرده است.

نماینده سازمان حمایت وارزیابی تحصیلات تکمیلی برزیل در این دیدار که در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در برزیل برگزار شد با ارایه گزارشی از همکاری های دوجانبه از جمله پروژه های مشترک علمی و تحقیقاتی، ارایه مقالات اعزام استاد و دانشجو برای شرکت درکنگره ها، برپایی کارگاه ها و دوره های کوتاه و بلند مدت آموزشی، خواستار تعمیق و تقویت ارتباطات میان محققان، اساتید و متخصصان ۲کشور شد.

توماس همچنین برگزاری جلسات و نشست های علمی در قالب وبینارها و کارگاه های تخصصی میان دو کشور را مورد تاکید قرار داد و تداوم تماس‌ها و همکاری‌های مشترک را به سود ترویج و ارتقای دانش بویژه در حوزه علوم شناختی دانست.

وی با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری های سفیر جمهوری اسلامی ایران برای تقویت مناسبات و همکاری‌های علمی و آموزشی دو کشور، اظهار امیدواری کرد این گفت‌ وگوها با رویکردی سازنده و برداشته شدن گام‌های متقابل می تواند باعث گسترش بیش از پیش این همکاری ها شود.

گسترش روابط در حوزه دانش علوم شناختی بابرزیل

همچنین حسین قریبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری مشترک علمی و تحقیقاتی ایران و برزیل، خواستار گسترش روابط در همه زمینه ها بویژه در حوزه دانش علوم شناختی میان دو کشور شد.

وی به تاثیر ویروس کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: این دوران با وجود سختی ها و مشقاتی که برای بشر ایجاد کرده است، تجربه خوبی است تا با بهره گیری از فناوری و دانش روز، ارتباطات را بهبود بخشیده و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

وی همچنین خواستار برگزاری نشست ها، جلسات و کارگاه های آموزشی از طریق وبینارها، برای تبادل تجربیات و یافته های فعالیت های علمی و پژوهشی میان مراکز تحقیقاتی و تخصصی دو کشور شد.

استمرار همکاری‌های بین‌المللی درحوزه علوم اعصاب شناختی

عادل کاشفی مسوول ارتباطات مشترک و عضو میز همکاری های ایران و برزیل هم در این دیدار گفت: با توجه به نظرات دبیر میز همکاری های علمی ایران و برزیل در ستاد توسعه علوم شناختی مقرر شد برای رفع مشکلات و نارسایی های احتمالی درمسیر پیشرفت همکاری های علمی دوکشور و ارتقای کمّی وکیفی همکاری علمی و پژوهشی جلساتی با حضور مسوولان دو طرف در راستای همکاری های بیشتر به صورت ویدئو کنفرانس درمحل سفارت ایران برگزار شود.

وی گفت: این دیدار در راستای توسعه، تقویت و استمرار همکاری های بین المللی درحوزه علوم اعصاب شناختی و پیشبرد اهداف کلان علمی و پژوهشی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام شد.

اجرای سه طرح پژوهشی مشترک

عباس حق پرست دبیر میز همکاری های علمی ایران و برزیل در ستاد توسعه علوم شناختی نیز در جلسه آنلاین با سفیرجمهوری اسلامی ایران در برزیل اعلام کرد: به دنبال تلاش و رایزنی های مستمر علمی و تحقیقاتی میان ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو برزیل(FAPESP) ، درحال حاضر سه طرح پژوهشی مشترک درحوزه هوش مصنوعی، بررسی کارکردهای شناختی و علوم اعصاب میان پژوهشگران و اساتید ایران و برزیل با پیشرفت پنجاه درصد در حال اجرا است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تاکنون ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی و بنیاد تحقیقاتی سائوپائولو (FAPESP) با هدف تقویت همکاری ها بین تیم های تحقیقاتی ایران و برزیل درمرزهای دانش و تکنولوژی و نیز توسعه خدمات و ابزارهای شناختی، با برگزاری هفت دوره فراخوان طرح های پژوهشی، شناساییظرفیت ها برای گسترش همکاری های مشترک درحوزه علوم و فن آوری های شناختی را هدف گذاری کرده اند.