ابداع پلاستیکی که بی نهایت قابل بازیافت است

کیوسک خبر: محققان نوع جدیدی از پلاستیک را اختراع داده اند که ادعا می شود بارها و بارها قابل بازیافت است و استحکام و دوام خود را پس از بازیافت حفظ می‌کند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، بیشتر پلاستیک ها زمانی که ذوب می شوند و تغییر شکل می یابند به اندازه قابل توجهی تخریب می شوند که استفاده آنها برای بازیافت را محدود می سازد.اما این نوآوری جدید با نوع دیگری از پلاستیک به نام PBTL طراحی شده که از بلوک های ساختمانی شیمیایی به نام bicyclic thiolactones ساخته شده است.

PBTL بدون اهمیت به تعداد دفعاتی که تجزیه و بازسازی می شود، یکپارچگی خود را حفظ می کند .محققان معتقدند که از PBTL می توان برای ساخت قطعات خودرو یا مصالح ساختمانی استفاده کرد و می تواند به کاهش تولید سالانه میلیون ها تن پلاستیک که محیط را آلوده می کند، کمک کند.

پلاستیک از مولکول های بزرگی به نام پلیمر ساخته شده است که به نوبه خود از ترکیبات ساده تری به نام مونومرها تشکیل شده اند. محققان برای آزمایش دوام PBTL، دسته ای از این پلاستیک را با ذوب کردن آن در دمای ۲۱۲ درجه فارنهایت به مدت ۲۴ ساعت در حضور یک کاتالیزور، بازیافت کردند. سپس از مونومر حاصل شده برای ساخت دسته جدیدی از PBTL استفاده کردند، که به اندازه PBTL اصلی قوی بودند.

محققان می گویند، این رویه را می توان بارها و بارها و احتمالا بطور نامحدود تکرار کرد. PBTL را نمی توان با سایر انواع پلاستیک ها بازیافت کرد و باید آنها را در سطل های بازیافت جدا کرد.

سال گذشته نیز محققان آزمایشگاه ملی «لارنس برکلی» در وزارت انرژی آمریکا اعلام کردند که پلاستیک بادوام مشابهی به نام PDK ابدع کرده اند.

این پلیمرهای جدید می توانند هزینه های تولید را کاهش داده و میزان جمع شدن پلاستیک را در محل های دفن زباله و آلوده کردن محیط زیست کاهش دهند.

سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون تن پلاستیک تولید می شود که نیمی از آنها بعد از یکبار مصرف دور انداخته می شوند. تنها ۲۰ درصد از پلاستیک در سراسر جهان بازیافت می شود و بقیه آن سوزانده شده ، در محل های دفن زباله ریخته می شوند یا راه خود را به محیط می یابند. فقط در سال گذشته بیش از ۸ میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس شد.