احتمال دستیابی به واکسن ایرانی کرونا تا آبان ماه سال آینده

کیوسک خبر: معاون وزیر بهداشت با اشاره به شرایط سخت تولید واکسن کرونا گفت: با توجه به اینکه یکسال حداقل زمان برای تولید واکسن کرونا لازم است، ممکن است واکسن ایرانی کرونا آبان ماه سال آینده بدست بیاید.

دکتر علیرضا رئیسی در نشست مجازی با خبرنگاران درباره شرایط تولید واکسن کرونا در دنیا و ایران گفت: هر واکسنی باید فازهای مختلفی را طی کند. یکی از فازها، فاز پره کلینیکی یا پیش بالینی است که بر روی حیوانات امتحان می‌شود و علت آن این است که آیا واکسن می‌تواند در بدن موجود زنده آنتی بادی تولید کند و اگر پاسخ ایمنی ایجاد کرد وارد فاز یک می‌شود.

وی افزود: در فاز یک واکسن روی چند نفر (زیر ۱۰۰ نفر) امتحان می‌شود و هدف اش اطمینان از ایمنی خود واکسن است. در واقع روی بدن انسان امتحان می‌کنند که ضرر نداشته باشد. یعنی فرد دچار عوارض قلبی، مغزی و سایر موارد نشود. پس از تأیید فاز یک، واکسن وارد فاز دوم می‌شود.

رئیسی گفت: در فاز دو علاوه بر اهداف فاز یکم، دوز واکسن را مشخص می‌کنند و آن را روی چند صد نفر آزمایش می‌کنند. پس از آن در فاز سوم گروه کنترل وجود دارد که دارو نما به گروه کنترل داده می‌شود و فاز سوم واکسن در گروه‌های بالای هزار نفر آزمایش می‌شود. نکته مهم در مورد واکسن این است که دارو به کسی می‌دهیم که بیمار است اما واکسن را به افراد سالم می زنیم که ایمن بشوند بنابراین باید واکسن ایمن تولید شود تا فرد بیمار نشود.

وی گفت: ۶ واکسن در سطح دنیا هستند که در سطح فاز سه قرار دارند. واکسن روسیه هم مراحل را کامل طی نکرده و خودش آن را تولید کرده است. تنها یک واکسن تاییدیه گرفته است که از سوی چین تولید شده و تنها یک سال مجوز دارد و فقط برای ارتش چین استفاده می‌شود.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: ایران در مرحله‌ای است که فاز حیوانی واکسن کرونا را محققان شروع کرده اند و در مرحله‌ای قرار دارند که می‌توانند فاز یک و دو را شروع کنند. تولید واکسن حداقل یک سال دیگر طول می‌کشد و آبان سال آینده ممکن است واکسن ایرانی بدست بیاید.

وی درباره واکسن آنفلوانزا گفت: قول داده اند که واکسن ایرانی آنفلوانزا تولید داخل از مهر و آبان امسال در دسترس قرار گیرد.