نخستین شتابدهنده تخصصی معدن و متالوژی افتتاح شد

کیوسک خبر: نخستین شتابدهنده تخصصی در حوزه معدن ، صنایع معدنی و مواد پیشرفته با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش روز یکشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تیم‌های مستقر در این پروژه محصولات، تجهیزات و خدمات فناورانه مورد نیاز بخش معدن کشور را تامین می‌کنند.

۶۰۰ متر مربع فضا در اختیار شتابدهنده “صدر فردا” قرار دارد و در حال حاضر ۶ تیم فناور در آن مستقر هستند و ۱۰ تیم نیز به زودی مستقر می‌شوند.

سرمایه ابتدایی این شتابدهنده مبلغ ۱۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود که برای سرمایه‌گذاری بر روی طرح‌های فناورانه ارائه شده در این شتابدهنده، در آینده به هزار میلیارد ریال سرمایه نیاز باشد.

محصولات حوزه معدن بومی‌سازی می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح این شتابدهنده گفت: با وجود پیشرفت های خوبی که در حوزه مواد پیشرفته و معدن در کشور حاصل شده است، اما هنوز برخی از مواد پیشرفته مورد نیاز کشور از خارج از کشور تامین می‌شود.

سورنا ستاری ادامه داد:به تازگی نیز یک تحریم جدید از خارج علیه کشور وضع شد و برخی از آلیاژهای مورد نیاز صنایع در لیست تحریم قرار گرفت. این وابستگی زمانی کاهش می یابد که بخش خصوصی وارد میدان شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه شتاب دهنده های تخصصی، اظهار امیدواری کرد با توجه به همکاری شکل گرفته با مجموعه شستا و صدر تامین، به زودی بسیاری از آلیاژها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور بومی سازی شود.

ستاری گفت:چالش‌هایی که پیش روی واردات آلیاژها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور قرار گرفته است، یک فرصت در اختیار فعالان فناور زیست بوم نوآوری حوزه معدن قرار داده است تا با جهش در بومی سازی نیاز کشور به واردات در این حوزه را کاهش دهند یا حتی قطع کنند.

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان در ادامه بیان کرد: بومی سازی بسیاری از آلیاژ ها و مواد پیشرفته مورد نیاز کشور نیازمند سرمایه گذاری‌های بزرگ است. با توجه به فعالیت نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان و فناور در آینده اتفاقات خوبی در حوزه معدن رخ می دهد.