روز خوب همدان؛ ۵ مرکز نوآوری افتتاح می‌شود

کیوسک خبر: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به همدان یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان سفر کرد. ۵ مرکز نوآوری، یک شتاب‌دهنده تخصصی و ساختمان پارک علم و فناوری همدان با حضور افتتاح می‌شود. روزی خوب برای همدان.

امروز با حضور او اتفاقاتی خوب برای زیست بوم فناوری و نوآوری همدان «پایتخت تاریخ و تمدن ایران» رقم می‌خورد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نخستین بخش از سفر خود از شرکت دانش‌بنیان الوان ثابت و شرکت ماشین برزگر همدان بازدید می‌کند.

پس از آن او به مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی همدان می‌رود و در آنجا از نمایشگاه محصولات مرکز نوآوری «فناوری‌های نوین کشاورزی» دیدن می‌کند.

در ادامه ستاری به مکان جدید پارک علم و فناوری استان می‌رود. ۲۱۰ هزار مترمربع فضای کلی این پارک است که امروز با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری فاز نخست ساختمان پارک با مساحت ۶ هزار مترمربع افتتاح می‌شود. در این مکان ۴۰ شرکت دانش بنیان مستقر هستند. همچنین در نمایشگاهی بیش از ۱۰۰ محصول فناورانه به نمایش درآمده است. استقرار ۲ شتابدهنده در آن از دیگر ویژگی‌های این ساختمان است.

در بخش بعدی مراسم واگذاری زمین‌های پارک به شرکت‌های دانش بنیان و فناور آغاز می‌شود. برای این موضوع ۱۵ هکتار زمین در ۱۷۲ قطعه در نظر گرفته شده است که پنج هکتار معادل ۶۲ قطعه در فاز نخست واگذار می‌شود.

همچنین صندوق پژوهش و فناوری استان همدان با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری کار خود را آغاز می‌کند. این صندوق بازوی مالی پارک است و فعالیت‌هایی مانند دادن وام و ضمانت بانکی برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان را انجام می‌دهد.

در ادامه نیز ۵ مرکز نوآوری توسط ستاری به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می شود.

مرکز نوآوری انگور و کشمش ملایر یکی از این مراکز است که قرار است با استقرار در دانشگاه ملایر از ظرفیت‌های علمی و فناورانه برای ارتقای حوزه بهره برد. مرکز نوآوری تعاون، مرکز نوآوری اجتماعی، مرکز نوآوری نهاوند و مرکز نوآوری سفال و سرامیک لالجین دیگر مراکزی هستند که با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها قرار است در هر یک از حوزه‌های مذکور فعالیت کنند.

شتابدهنده نوآوران اکباتان در بخش بعدی سفر با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح می‌شود. قرار است این شتابدهنده با حضور پنج تیم تخصصی نیازهای شرکت کنترل گاز اکباتان را رفع کند.

دیدار با امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان، بازدید از دستاوردهای فناورانه دانشگاه بوعلی و دانشگاه علوم پزشکی همدان و حضور در جلسه جهش تولید و اقتصاد دانش‌بنیان از دیگر برنامه‌های این سفر است.