مجتمع فناوری و نوآوری غدیر گشایش یافت

کیوسک خبر: مجتمع فناوری و نوآوری غدیر در سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به اصفهان گشایش یافت. این مجتمع با مساحت ۵ هزار متر مربع فضایی مناسب را برای گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

دفاتر فروش و بازاریابی شرکت‌های دانش بنیان در مجتمع فناوری و نوآوری غدیر مستقر می‌شوند. ایجاد و راه اندازی این مرکز را باید گامی برای توسعه فعالیت‌های دانش بنیانی و فناورانه در استان دانست. همچنین نزدیکی ساختمان الغدیر به مراکزی مانند اتاق‌بازرگانی اصفهان و دیگر دستگاه‌های فعال در حوزه بازرگانی و کسب و کار باعث استقبال شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای استقرار در این مرکز شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در سفر خود به استان اصفهان و در بازدید از دستاوردهای دا‌نش‌بنیان گفت: تسهیل صدور مجوز برای فعالان فناور و دانش‌بنیان یکی از محورهای کلیدی توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور است. حذف فرایندهای زمانبر و تجمیع مجوزهای مورد نیاز، در پنجره‌های واحد، از جمله اقداماتی است که می‌تواند مشکلات مربوط به مجوزها را کاهش دهد.

ستاری ادامه داد: محصولات دانش‌بنیان برای کسب مجوز باید، آزمایش‌های متعددی موسوم به تست‌های کلینیکال را بگذرانند. این آزمایشات برای حصول اطمینان از کارایی و سلامت این محصولات ضروری است. خوشبختانه با تفاهم نامه‌های مشترکی که بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده است، فرایند صدور این مجوزها تسهیل شده است.

تسهیل فرایند صدور مجوزها

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در ادامه گفت: بر اساس این پیگیری‌های صورت گرفته، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور می‌توانند با استفاده از خطوط ویژه ایجاد شده، آزمایش‌های مورد نیاز را در زمان کمتری طی کنند و در نتیجه، مجوزهای لازم را در بازه زمانی کوتاه‌تری اخذ کنند. البته در تمام دنیا، ممکن است که فرایند آزمایش یک دستگاه یا یک ماده دارویی جدید، زمانبر و نسبتاً طولانی باشد، در زیست بوم نوآوری کشور، قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است و در حال حاضر وضعیت نسبت به گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای بهبود پیدا کرده است. هر چند باید بسیار بیش از اینها بر روی این موضوع کار کرد.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان با اشاره به برخی اظهار نظرها در مورد لزوم پرداخت تسهیلات به استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: بخش عمده‌‎ای از حمایت مورد نیاز در این حوزه مربوط به مجوزها و تسهیل فضای کسب و کار است. بسیاری از استارتاپ‌ها اساساً به تسهیلات نیاز ندارند و باید با استفاده از ابزارهای مالی دیگر از آنها حمایت کرد، پول پاشی بی‌محابا با استفاده از بودجه دولتی، راه حل خردمندانه‌ای برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان نیست. باید با تکیه بر توان بخش خصوصی و مهارت سرمایه گذاران ریسک پذیر و صندوق‌های تخصصی، منابع مالی مورد نیاز را فراهم ساخت.

تخصیص منابع

وی در ادامه افزود: پایه اقتصاد دانش‌بنیان پول پاشی مبتنی بر بودجه دولتی نیست و باید ساختارها را با استفاده از خرد جمعی و توان و ظرفیت جوانان متخصص و تولید بازیگران قوی در زیست بوم نوآوری کشور ایجاد کرد. سیمان و آجر دیوارهای زیست بوم اقتصاد دانش بنیان در کشور استعداد است نه پول. البته ارائه تسهیلات مالی نیز در سبد خدمات قرار دارد و در این زمینه همواره اقدامات لازم صورت گرفته است. در موضوع مقابله با ویروس کووید ۱۹ نیز صندوق توسعه ملی در همان یک ماه اول عددی در حدود ۴۵۰ میلیارد تومان تخصیص داد تا به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور آسیب دیده از کرونا پرداخت شود. صندوق نوآوری نیز تسهیلات خوبی در این زمینه پرداخت کرده است. به صورت کلی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تسهیلات منابع خوبی جذب کرده است، این منابع با محور توسعه زیست بوم به شرکت‌های مختلف پرداخت شده و در آینده نیز پرداخت خواهد شد.

بی نیازی کشور از واردات محصولات مورد نیاز برای مقابله با کرونا

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به موفقیت‌های کسب شده توسط شرکت‌های فعال در حوزه مقابله با کرونا، گفت: تسهیلات عمدای که در این زمینه پرداخت شد، باعث ایجاد رونق قابل ملاحظه ای در حوزه تولید محصولات مورد نیاز برای مقابله با این ویروس شد. همین مسئله کشور را از واردات اقلام پزشکی و محافظتی مورد نیاز برای مقابله با ویروس، بی‌نیاز کرد.

افتتاح چند طرح عمده

در سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به اصفهان چند طرح عمده در حوزه نوآوری و توسعه فناوری افتتاح می‌شود. ایجاد اولین پارک علم و فناوری خصوصی کشور با ۲۳ هکتار وسعت یکی از این طرح های بزرگ است که عملیات اجرایی آن با حمایت معاونت علمی و‌فناوری ریاست جمهوری آغاز می‌شود.

افتتاح مجموعه کارگاه های تلاش با فضای بالغ بر ۳ هزار متر‌مربع دیگر رخداد بزرگ این سفر است. مجموعه تلاش، سوله‌های تولیدی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور قرار می‌دهد.

آغاز عملیات عمرانی کارخانه نوآوری اصفهان از جمله دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در این سفر یک روزه است. ستاری همچنین با بسیاری از فعالان فناور، مسئولین استانی و مدیران بخش خصوصی اصفهان دیدار و گفتگو خواهد کرد.