ستاری: اقتصاد وابسته به نفت کشور را واردات محور کرده است

 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با انتقاد از طرز تفکر سنتی در مدیریت کشور گفت: اقتصاد وابسته به نفت کشور را به سمت واردات سوق داده است.

به گزارش کیوسک خبر، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم توامند سازی صنعت داروسازی کشور گفت: در کشوری که محیط آن برای واردات مناسب است کشور به سمت واردات سوق پیدا می‌کند، باید به این برسیم با پژوهشی که پول مردم صرف آن می‌شود چیزی به دست مردم نمی‌رسد ، پژوهشگرها باید ببینند با پول‌هایی که از دولت گرفتند چه خدمتی ارایه دادند و باید پاسخگو باشند.

ستاری گفت: ۹۷ درصد تولید دارو آیا از پژوهشکده‌ها بیرون آمده است؟ به تربیت نیروی انسانی در این محل باور دارم ولی چون پول بخش خصوصی در این نبوده این اتفاقات رخ داده است.

وی با بیان اینکه دانش‌بنیان یک محیط است و باید بدانیم اگر می‌خواهیم محصولی را به مردم بدهیم باید از طریق پژوهشکده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ارایه شود گفت:  روش‌هایی که طی سال‌های گذشته داشتیم بحث شتابدهنده‌ها بوده است و از همین موضوع ۱۸ طرح تولید دارو بیرون آمده است.

معاون رئیس جمهور افزود: چگونه جوانان در شرکت دانش بنیان می‌توانند تولید و خلق ثروت کنند اما پژوهشکده دولتی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

ستاری تاکید کرد: در پارک‌های علمی و فناوری این نسبت یک به ده هست، ما با پول دولت و دانشگاهی که تمام پولش راداز دولت می‌گیرد نمی‌توانیم محصولی را که به درد جامعه بخورد تولید کنیم.

وی تصریح کرد: امسال از حدود شش ماه قبل برنامه ۶۰ دارو و ۸ واکسن را پیگیری کردیم و بسیاری از آنها مواد موثره دارویی است که ارزش واردات آنها ۳۵۰میلیون دلار است که این پروژه‌ها اگر به سرعت به نتیجه برسند نتایج مثبتی خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: بحث سول‌های بنیادی و تجاری سازی در حال انجام است ۱۰۰ شرکت توسعه پیدا کرده‌اند و سه محصول تاییدیه گرفته‌اند و به بازار معرفی شده‌اند.

ستاری گفت: زنجیره سلامت باید مورد توجه قرار گیرد و به بحث غذا و حذف کودها و سم‌ها توجه بیشتری کنیم و این موضوع جزو برنامه‌های ما است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: در دولت قبل اولین آزمایشگاه‌های سلامت غذا راه‌اندازی شد و باید آن را توسعه دهیم. باید به مباحث علوم شناختی توجه کنیم، موضوع دیجیتال سلامت موضوع جدی دیگری است که اولین شتابدهنده های آن ایجاد شده است و اگر می‌خواهیم در زمینه خدمات به مردم پیشرفت کنیم باید این بحث را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: ما در کنار هم می‌توانیم کارها را انجام دهیم، فرهنگ‌واردات باید به تولید تغییر کند، این فرهنگ به دلیل اقتصاد نفتی است و زیرساخت‌های فرهنگی و فکری را از بین می‌برد.

ستاری گفت: دانشگاهی که با پول دولت اداره شود و فردی که استخدام دولت باشد سقف آرزوهایش مشخص است، باید در یک پلت‌فرم با این فرهنگ غلط مبارزه کرد و مدیرانی که این تفکر را دارند را حمایت کنیم.