مرکز نوآوری تخصصی پارک علم و فناوری قزوین گشایش یافت

کیوسک خبر: نخستین مرکز نوآوری تخصصی در پارک علم و فناوری قزوین با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد تا مکانی برای پرورش ایده‌ها و سرعت دادن به فعالیت‌های زیست بوم فناوری و نوآوری استان باشد.

این مکان به عنوان نخستین مرکز نوآوری استان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کار خود را آغاز کرد. ۳۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ در این مرکز استقرار دارند و در حوزه‌هایی مانند گیاهان دارویی، فناوری اطلاعات و اینترنت اشیاء فعال هستند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این مراسم گفت: قزوین به علت ظرفیت نیروی انسانی خلاق و نوآوری استان مهمی و تاثیرگذاری محسوب می‌شود. زیرساخت‌های مناسبی نیز در استان در حوزه اقتصاد مقاومتی در سال‌های اخیر پیاده‌سازی شده است اما هنوز با نقطه ایده‌آل فاصله داریم. پس باید مشکلات و موانع را با کمک استاندار و سایر نهادهای استان حل کنیم.

ستاری با بیان اینکه اقدامات و نتایج این سفر با سرعت عملیاتی می‌شود، ادامه داد: حمایت‌ها برای توسعه زیرساخت‌ها از پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و نوآوری می‌شود اما برای توسعه و گسترش فعالیت‌ها نیاز به ایجاد همدلی بین همگان است تا فعالیت‌های جدی در حوزه اقتصاد دانش بنیان را شاهد باشیم. زمینه این همدلی نیز کامل ایجاد شده است.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی همچنین افزود: بزرگترین حمایت از این حوزه زیست بومی است که ایجاد می‌شود. مباحث مالی بخشی از حمایت‌هایی است که تعریف می‌شود و موضوع مهم توع شکل گیری این زیست بوم است. البته حمایت‌های مالی فوق‌الهاده‌ای نیز از سوی دولت شده است.

ستاری عدم راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری در قزوین را یکی از نقاط ضعف این استان دانست که باعث عدم رشد مناسب شرکت‌های کوچک می‌شود. پس باید به زودی این صندوق در استان راه اندازی شود.

بر اساس این گزارش، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از محصولات و دستاوردهای این مرکز علمی بازدید کرد. ۳ پروژه مرتبط با کرونا با عنوان‌های ربات ضد عفونی کننده بیمارستان، دستگاه ضد عفونی کننده لوازم و دستگاه حرارتی شناسایی افراد دارای تب بالا بازدید شد. همچنین ۸ شرکت جدید مستقردر مرکز رشد این دانشگاه نیز محصولاتشان را نمایش دادند.

افتتاح فاز ۲ مرکز نوآوری دانشگاه آزاد

فاز ۲ مرکز نوآوری دانشگاه (ساختمان شهید سلیمانی) نیز با حضور ستاری افتتاح شد. ساختمان این مرکز با مساحت ۷ هزار متر مربع با حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تکمیل شد. سالن اجتماعات بین‌الملل بخشی از این مرکز است. همچنین بخش مرکز فناوری‌های خلاق به دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال اختصاص دارد تا آموزش‌های لازم در حوزه علوم روز به آنها داده شود.

تغییر نگاه در دانشگاه‌ها

همچنین در بخشی از این سفر یک روزه معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهر قزوین دیدار کرد.

ستاری در این دیدار گفت: رشد و توسعه کشور در عرصه‌های مختلف تنها زمانی صورت خواهد گرفت که نقشه کار دانشگاه‌ها عوض شود و با تغییر دیدگاه به سمت حل مسائل مردم و توسعه کشور حرکت کنند.

ستاری ادامه داد: وقتی شرکت دانش بنیانی در حوزه کارآفرینی و حل مشکلات مردم هزینه می‌کند مسوولیت مدیران برای حمایت از آنها چند برابر می‎شود اما هنوز این اتفاق در دانشگاه‌های مادر نیفتاده است و باید مقررات مانع این موضوع حل شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین بیان کرد: دانشگاه‌ها باید بدانند اولویت اول آنها حل مسائل و مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف است و دانشگاه جدا از جامعه نیست و می‌تواند به این شکل در اقتصاد فرهنگ و اجتماع محور حل مشکلات باشد. در دانشگاه‌های مادر قزوین، تغییرات خاصی در دیدگاه‌ها و نگرش‌ها به شرکت‌های دانش بنیان نمی‌بینیم ولی خوشبختانه پارک علم و فناوری استان از رشد و توسعه بهتری برخوردار شده است.

به گفته ستاری، استان قزوین جای کار زیادی در حوزه توسعه شرکت‌های دانش بنیان دارد و خوشبختانه در هر سفر به استان قزوین با شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه گذاران جدید در این حوزه مواجه می‌شویم. هنوز کل استان برای تحقق اقتصاد دانش بنیان سرخط نیامده‌اند و برای تحقق این فرهنگ، خواست عمومی و اراده جامعه بسیار مهم است.

وی در خصوص پروژه چشمه نور قزوین، گفت: این طرح از نظر اجرایی و مالی بسیار سنگین است و نزدیک به ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری لازم دارد. مذاکراتی برای شروع به کار این طرح داشته‌ایم و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد تسریع در اجرای این طرح بزرگ علمی باشیم.