خط تولید پودرهای آلیاژی شروع به کار کرد

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از کارخانه فناوری پودر الموت بازدید کرد. این شرکت برای نخستین بار خط آزمایشی تولید پودرهای آلیاژی را در شهرک صنعتی‌ الوند راه‌اندازی کرده است. این طرح مورد حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر به استان قزوین از کارخانه فناوری پودر الموت بازدید کرد. این واحد صنعتی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، خط تولید پودرهای آلیاژی را در این کارخانه تاسیس کرده است. این خط توانایی تولید پودرهای «غیرآهنی دما بالا» را دارد.

با توجه به کاربرد گسترده و متنوع محصولات این خط در صنایع مختلف کشور، راه‌اندازی آن موجب ایجاد ارزش افزوده قابل توجهی می‌شود.

صنایع مختلفی مانند خودرو‌سازی، برای ساخت برخی قطعات خود نیازمند پودرهای آلیاژی هستند. ساخت پودرهای آلیاژی نیاز به برخی مواد افزودنی دارد که از خارج از کشور وارد می‌شود. به همین دلیل، تولید برخی قطعات در صنایعی مانند خودرو‌سازی با چالش‌های مواجه شده است.

در ایران از روش‌های قدیمی مانند ریخته‌گری و آهنگری استفاده و روش متالوژی پودر، شیوه نسبتاً جدیدتر و مدرن‌تری محسوب می‌شود. پودرهای آلیاژی تولید شده در این واحد صنعتی در صنایعی مانند خودروسازی، کشاورزی و ساختتمان‌سازی کاربرد دارد.

طرح تولید پودرهای آلیاژی یک پروژه مهم در صنایع کشور محسوب می‌شود، این طرح به ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عرضه شد و مورد حمایت این ستاد قرار گرفت. این پروژه در مرحله تولید آزمایشی (پایلوت) برای ورود به بازار قرار دارد و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.

به دلیل مسائلی مانند نوسانات نرخ ارز، در واردات پودرهای آلیاژی مشکلاتی به وجود آمد. همین مسئله باعث شد تا برخی صنایع از مواد فلزی جایگزین با کارایی کمتر نسبت به پودرهای آلیاژی، در ساخت قطعات مورد نیازشان استفاده کنند. این موضوع بی‌شک روی کیفیت این قطعات تاثیرگذار است و باعث کاهش کارایی و کیفیت قطعات خواهد شد.