ایران به فناوری ساخت دستگاه تشخیص ویروس دست یافت

کیوسک خبر: محققان یک شرکت‌ مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به فناوری بسیار پیچیده دستگاه تشخیص ویروس‌ها (Real-time PCR) دست یافتند و با استفاده از این فناوری موفق به ساخت نمونه آزمایشگاهی آن در مقیاس کوچک شدند.

امید شعاعی، عضو هیات علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مدیرعامل شرکت نیک رو تک رضوان که در پارک علم و فناوری این دانشگاه مستقر است روز چهارشنبه در این مورد گفت: محققان این مجموعه در چارچوب رساله های دانشجویان دکترا، موفق به تست آزمایشگاهی دستگاه در مقیاس کوچک و همچنین طراحی مفهومی دستگاه Real-time PCR (واکنش زنجیره پلیمراز در زمان واقعی) شدند که امکان تشخیص بیماری های ویروسی و بیولوژیک مانند HIV، هپاتیت و کرونا را در مدت زمان کوتاه (کمتر از یک ساعت) دارد.

وی ادامه داد: این طرح محققان مجموعه در مجلات معتبر علمی مورد داوری قرار گرفته و در قالب مقاله مورد پذیرش واقع شده و به چاپ رسیده است.

شعاعی اظهار کرد: با بهره گیری از این دستگاه در زمان حدود یک ساعت می توان تشخیص داد که آیا ویروس از جمله کرونا و HIV در نمونه افراد وجود دارد یا نه و به عبارتی در زمان کوتاه مشخص می شود این فرد مبتلا به بیماری شده یا نه.

عضو هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران افزود: کیت های خاص مانند کیت تشخیص کرونا به همراه نمونه‌های بیماران در داخل دستگاه قرار می گیرد و این دستگاه نتیجه تشخیص بیماری افراد مبتلا به ویروس را گزارش می دهد.

وی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ در آزمایشگاه سیستم های مجتمع زیستی در دانشگاه تهران کار تحقیقاتی روی این دستگاه آغاز شده و اواخر سال گذشته موفق به تست آزمایشگاهی دستگاه RTPCR شدیم.

شعاعی ادامه داد: به دنبال سرمایه گذار هستیم تا با حمایت آنان بتوانیم این دستگاه پیشرفته را در شکل کامل آن به تولید انبوه رسانده و وارد بازار داخل و خارج کنیم.

وی، عمده تولیدکنندگان معروف این دستگاه در دنیا را شرکت های آمریکایی اعلام کرد و گفت: تا به حال شرکت داخلی موفق به تولید آن نشده و دستگاه های موجود در کشور، وارداتی است.

شعاعی، قیمت دستگاه خارجی را بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به تحریم امکان واردات آن بسیار سخت است. علاوه بر اینکه برآورد قیمت تمام شده ما حدود یک پنجم مشابه خارجی است، خدمات پس از فروش مناسب هم به کاربران داخل کشور ارایه می شود که با توجه به شرایط، دستگاه های خارجی فاقد آن هستند یا هزینه‌های گزافی را به کشور تحمیل می‌کنند.