ساخت پارچه‌ای که در هوای گرم خنک و در هوای سرد گرم می‌شود

کیوسک خبر: محققان دانشگاه منچستر با استفاده از گرافین نوعی جدید از پارچه هوشمند تولید کرده‌اند که در هوای گرم خنک و در هوای سرد گرم می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، استفاده از گرافین در این پارچه، امکان تغییر تشعشعات گرمایی آن را با استفاده از جریان الکتریکی در اختیار می‌گذارد. این قابلیت، یک ویژگی کلیدی برای مدیریت دمای بدن در آب و هوای متغیر است.

این فناوری بر اساس تحقیقات قبلی محققان منچستر توسعه یافته که در آن قابلیت‌های فوق‌العاده گرافین برای ایجاد استتار حرارتی مورد استفاده قرار گرفته است. محققان منچستر در تحقیقات مذکور ماده‌ای را ساختند که امکان پنهان کردن حرارت بدن شخص را از دید دوربین‌های مادون قرمز فراهم می‌کرد.

این ماده با استفاده از جریان الکتریکی که به درون لایه‌های گرافین تعبیه شده در آن وارد ‌شد و امکان تغییر میزان تشعشعات مادون قرمز را که از سطح ماده گسیل می‌شد، فراهم کرد.

با افزایش دمای بدن، میزان تشعشعات مادون قرمز آن نیز بیشتر می‌شود. بنابراین با طراحی پارچه به گونه‌ای که امکان خروج تشعشعات مادون قرمز را فراهم کند،‌ می‌توان دمای بدن را کاهش داد. همچنین با محبوس کردن این تشعشعات درون لباس، می‌توان دمای بدن شخص را افزایش داد. اکنون محققان، پارچه هوشمند خود را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که قابلیت ایفای هر دو نقش را دارد و امکان تغییر ساختار پارچه را بین دو وضعیت مذکور به صورت پویا در اختیار می‌گذارد.

محققان توانستند با استفاده از این پارچه نمونه اولیه‌ای از یک لباس را بسازند که قابلیت سرد و گرم شدن را دارد. در این نمونه اولیه، از یک ابزار کنترل کننده برای تغییر دمای درون لباس استفاده می‌شود که روی سینه آن نصب شده است.

به اعتقاد محققان، این فناوری برای توسعه نمایشگرهای هوشمند و تولید لباس‌های فضایی کاربرد دارد. همچنین می‌توان از آن برای تنظیم دمای ماهواره‌های مستقر در مدار زمین که دائما بین گرمای سوزان خورشید و سرمای منجمدکننده ناشی از سایه زمین در حرکت هستند، بهره گرفت.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nano Letters منتشر شده است.