چهار قرعه‌کشی برای فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و سایپا تا پایان سال

کیوسک خبر: معاون مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما تا پایان سال چهار قرعه‌کشی برای فروش فوق‌العاده داریم که هر مرتبه ۲۵ هزار دستگاه خودرو قرعه‌کشی می‌شود که ۱۵ هزار خودرو از این تعداد مربوط به ایران‌خودرو و ۱۰ هزار دستگاه مربوط به سایپا است.

امیرجعفرپور در آیین پایان تولید خودروی ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس در جمع‌خبرنگاران، اظهار کرد: پژو ۴۰۵، ۲۷سال است که در کشور تولید می‌شود؛ روز به‌ روز بهبود پیدا کرد؛ از یورو ۲ به یورو ۴ ارتقا یافت و طبق مصوباتی که دولت داشت، قرار بود تا این خودروها به یورو ۵ برسد. همچنین نیاز بود که استانداردهای ایمنی و استانداردهای هشتادوپنجگانه در خودرو اعمال شود. با اعمال این استانداردها، افزایش هزینه بسیاری برای این خودروها به‌ بار می‌آمد و این افزایش هزینه مقرون به‌ صرفه نبود.

وی در خصوص سرنوشت خط تولید ۴۰۵پس از توقف عنوان کرد: با توقف تولید ۴۰۵ قرار است تا در این خط پژو پرشیا با قابلیت‌های بالاتری تولید و با تولید ۱۸۰ عدد در روز جایگزین شود. خوشبختانه ایران‌خودرو خراسان در بین سایت‌های پنج‌گانه ایران‌خودرو در کشور، موفق‌ترین، چابک‌ترین و پرتلاش‌ترین مجموعه است که باکیفیت‌ترین خودروها را عرضه می‌کند.

معاون مدیرکل صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تصمیم گرفته شد تا تولید پژو ۴۰۵ متوقف شده و خودروهایی مانند k۱۳۲ تا اواخر امسال جایگزین شود. همچنین قرار است خودروهایی مانند ۲۰۷، دناپلاس و راناپلاس با تغییراتی در ظاهر عرضه شوند.

جعفرپور با اشاره به تولید داخلی قطعات و تجهیزات خودرو، تصریح کرد: خوشبختانه درصد قابل توجهی از قطعات و تجهیزات خودرو ایرانی و بومی شده‌ است. شاید در سه سال گذشته درصد قطعات ایرانی کم‌تر از ۵۰ درصد بود اما برای خودروهایی که درحال حاضر تولید می‌شود، این رقم بالغ بر ۹۰ درصد بوده و برای مدل k۱۳۲ به ۹۲ درصد خواهد رسید. امیدواریم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، جشن خودکفایی تولید قطعات و خودرو را در کشور داشته ‌باشیم.

نظارت پنج نهاد بر قرعه‌کشی و پیش‌فروش خودروها

وی در خصوص امکان بروز تقلب در قرعه‌کشی و پیش‌فروش‌ خودروها گفت: قرعه‌کشی و پیش‌فروش خودروها تحت نظارت پنج نهاد نظارتی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان و سازمان نظارتی قوه مقننه انجام شده و در تمام لحظات، فرایند برنامه‌ریزی‌ها و نرم‌افزارهای این عملیات کنترل مضاعف صورت گرفته تا هیچ‌گونه خدشه و نگرانی راجع به آن وجود نداشته ‌باشد.

معاون مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا انتهای سال چهار پیش‌فروش خواهیم‌ داشت که در قرعه‌کشی تحویل خودرو از یک تا ۹۰ روز طول می‌کشد. در پیش‌فروش تحویل خودرو نیز از ۹۱ تا ۳۶۵ روز به طول می‌انجامد.

جعفرپور بیان کرد: قیمت نوع فروش فوق‌العاده قطعی و بر اساس لحظه‌ای است که وجه واریز می‌شود اما در پیش‌فروش قیمت‌ خودرو با توجه به قیمت روز بوده که مشتری نیمی از پول را در هنگام قرعه‌کشی و نیم دیگر را هنگام تحویل خودرو با توجه به قیمت روز می‌پردازد.

معاون مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص علت تفاوت قیمت و حباب قیمتی خاطرنشان کرد: علت تفاوت قیمت این است که در قیمتی که شورای رقابتی اعلام می‌کند، جانب مصرف‌کننده بیش‌تر و جانب‌ تولیدکننده بسیار کم در نظر گرفته می‌شود. به‌ نظر می‌رسد که اگر قیمت‌ها به حاشیه بازار نزدیک‌تر شود و تولید را سودآور کند، طبیعتا کمک جدی به رشد قطعه‌سازی در کشور و ارتقای روزافزون خودروها به روش کیفی و کمی خواهد کرد.

تولید ۴۰ هزار پژوپارس جایگزین ۴۰۵ تا پایان سال

در ادامه بیژن زاهدی‌فرد، مدیرعامل ایران‌خودرو خراسان، در خصوص خودرو جایگزین ۴۰۵ اظهار کرد: جایگزین این خودرو پژو پارس خواهد بود که با ۱۳۰ دستگاه در روز تولید آن آغاز شده و تا ۲۰۰ عدد ادامه پیدا می‌کند. همچنین قرار است تا پایان سال ۴۰ هزار دستگاه پژوپارس تولیدشود.

وی با اشاره به خودروهای جایگزین سوزوکی نیز عنوان کرد: به‌دلیل تحریم‌ها تولید سوزوکی متوقف شده‌ و هایما به عنوان جایگزینی برای این خودرو در حال تولید است. همچنین خودرو چینی با نام N۵ تا پایان سال وارد می‌شود که با داخلی‌سازی ۲۰ درصد تولید آن آغاز خواهد شد.