بهبود سریع زخم با سوزن های مجهز به سلول‌ بنیادی

کیوسک خبر: سلول‌های بنیادی ابزاری قدرتمند برای غلبه بر بسیاری از چالش‌های پزشکی هستند و یک بررسی جدید نشان می‌دهد نوع خاصی از این سلول‌ها قادر به التیام سریع زخم‌ها هستند.

به گزارش نیواطلس، پژوهشگران آمریکایی در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که یک نوع ویژه از سلول‌های بنیادی در تماس با بافت‌های آسیب دیده بدن باعث بهبود سریع آنها می‌شوند و از همین رو آنها را بر روی ریزسوزن هایی خاص نصب کرده‌اند تا با تزریق آنها به بدن بتوان جراحات را التیام بخشید.

این سلول بنیادی که Mesenchymal نام دارد، وظیفه بازسازی سلول‌های استخوانی، غضروف‌ها، ماهیچه‌ها و ذخایر چربی بدن را بر عهده دارد. اما محققان به تازگی پی برده‌اند که سلول بنیادی مذکور برای بهبود زخم‌های بدن نیز مؤثر است و می‌تواند به استحکام رگ‌های خونی بدن، کاهش التهاب و زنده نگه داشتن سلول‌ها کمک کند.

با این حال تزریق Mesenchymal با سوزن‌های عادی به درون بافت بدن موجب خسارات و جراحت‌های بیشتر شده و به نتیجه مطلوب منجر نمی‌شود. از همین رو پژوهشگران ترجیح داده‌اند از ریزسوزن های مجهز به فیبرهای ژلاتینی برای تزریق این سلول بنیادی به بدن استفاده کنند که موجب جذب مناسب آن و التیام زخم‌ها می‌شود.

استفاده از روش یادشده باعث می‌شود Mesenchymal کماکان سالم مانده و به خوبی به بافت آسیب دیده منتقل شود و بافت‌های مجروح نیز در نهایت در عرض ۲۴ ساعت بهبود یابند. انتظار می‌رود این روش که به اختصار d-HMND نام گرفته، در آینده تجاری سازی شود.