هفتمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی آغاز به کار کرد

کیوسک خبر: هفتمین نشست برنامه تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی با عنوان استپ آغاز به کار کرد. نخستین روز نشست استپ به نام تبادل تجربیات و مشاهدات نیروی درمان در کشورهای اسلامی، با محوریت همه گیری ویروی کووید ۱۹ میزبان مقالات و سخنرانی‌های علمی شماری از پژوهشگران و پزشکان بود.

در آغاز این همایش بزرگ علمی در جهان اسلام، با توجه به محور اصلی آن که شیوع ویروس کرونا بود، سخنرانان در اینباره، نقطه نظرات خود را با حضار در میان گذاشتند.

تبادل تجربیات دانشمندان جهان اسلام در حوزه بیماری کرونا

رسول دیناورند، رئیس هفتمین نشست استپ و عضو هیأت مدیره بنیاد مصطفی (ص) در سخنان خود با اشاره به تاریخچه شلک گیری این رویداد، اظهار کرد: امروز در این نشست ۱۲ ارائه از کشورهای مختلف مانند چین، پاکستان، عراق، آذربایجان و بنگلادش، عرضه خواهد شد.

در ادامه عبدالمجید چراغعلی، رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در اولین ارائه هفتمین نشست استپ با موضوع درمان بیماران کرونا با استفاده از پلاسمای افراد بهبودیافته گفت: این ویروس چالش جهانی برای مردم پدید آورد و نیروهای درمان را با توجه به نبود داروی مشخص برای درمان آن و واکسن درگیر کرد. همه دانشمندان تلاش خود را برای یافتن بهترین درمان انجام دادند و یکی از آنها درمان با پلاسمای افراد بهبودیافته بود.

چراغعلی افزود: این روش، روشی جدید نیست و در درمان بیماری‌های دیگر نیز به ویژه در درمان بیماری‌های عفونی حتی در دوره آنفولانزای اسپانیا در قرن بیستم و آنفلونزای اچ۱.‌ان ۱ و مِرس و سارس نیز استفاده شده است.

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج) ادامه داد: آنتی‌بادی‌های موجود در پلاسما به افراد بیمار تزریق شده و می­تواند بیمار را به ویژه در مراحل اولیه بیماری درمان کند.

وی با اشاره به انتشار مقالات علمی منتشر شده در مورد درمان بیماری‌های عفونی با استفاده از پلاسما گفت: پلاسمای افراد بهبودیافته مزیت خوبی دارد؛ زیرا اگر بخواهیم دارو یا واکسنی برای بیماری‌های نوپدید تولید کنیم زمان زیادی می‌برد؛ ولی پلاسمای افراد بهبودیافته را در اختیار داریم و می‌توانیم به سرعت از آن در درمان بیماران استفاده کنیم و از نظر هزینه به‌صرفه است.

در این دوره از نشست استپ کارشناسان ایرانی بیماری‌های عفونی و اساتید دانشگاه و متخصصان همراه با دانشمندانی از کشورهای هند، ترکیه، ژاپن، چین، اندونزی، مالزی و آذربایجان تجربیات خود را در درمان این بیماری به اطلاع یکدیگر می‌رسانند.

تاکنون مراکز مختلفی در جهان اسلام شامل دانشگاه های ایران سه دوره، دانشگاه پوترای مالزی (دوره دوم)، دانشگاه سلطان قابوس عمان (دوره چهارم) و دانشگاه کراچی پاکستان (دوره پنجم) میزبان نشست‌های استپ بوده‌اند.

در این نشست که با موضوع تبادل تجربیات در حل چالش بیماری کرونا برگزار شد، بعد از هر ارائه، سخنرانان به پرسش های مطرح شده از سوی حضار پاسخ دادند.