سرقت اطلاعات با استفاده از ارتعاشات فن خنک‌کننده

کیوسک خبر: متخصصان یکی از راهکارهای مورد استفاده هکرها برای سرقت اطلاعات را شناسایی کردند که در آن با استفاده از ارتعاشات حاصل از فن سیستم خنک‌کننده می‌توان اطلاعات مهم را سیستم‌های بسیار امن به سرقت برد.

به گزارش یکشنبه سی‌نت، در این شیوه سرقت اطلاعات، داده‌هایی که توسط هکرها از طریق ارتعاشات فن منتقل می‌شود، توسط یک گوشی هوشمند در نزدیکی کامپیوتر هدف دریافت می‌گردد.

به گفته متخصصان آمریکایی، کامپیوترها با فرکانسی متناسب با سرعت چرخش فن داخلی، ارتعاش می‌کنند. بنابر این یک بدافزار با تغییر سرعت چرخش فن می‌تواند ارتعاش کامپیوتر را کنترل کند. این لرزش‌های غیرمسموع، تمام ساختاری را که کامپیوتر روی آن قرار دارد به ارتعاش در می‌آورد. بدین ترتیب می‌توان این لرزش‌ها را با استفاده از یک گوشی هوشمند که روی همان استقرار کامپیوتر قرار دارد، دریافت کرد.

از آنجا که حسگرهای شتاب‌سنج موجود در گوشی‌های هوشمند، ایمن نیستند، می‌توان آن‌ها را با استفاده از برنامه‌های موبایل و بدون نیاز به مجوز کاربر، مورد دسترسی قرار داد.

متخصصان توانستند نمونه‌ای از این حمله سایبری را که با عنوان AiR-ViBeR شناخته می‌شود با استفاده از یک کامپیوتر که از شبکه‌های ناامن جدا شده و به اینترنت دسترسی ندارد، با موفقیت اجرا کنند و اطلاعات موردنظر را به دست آورند.

به گفته متخصصان برای جلوگیری از وقوع این نوع حملات سایبری لازم است سه اقدام مهم انجام پذیرد. اول این که پردازنده کامپیوتر باید همواره در حالت حداکثر توان مصرفی باشد. دوم این که باید سرعت فن سیستم‌ خنک‌کننده پردازنده اصلی و پردازنده گرافیکی کامپیوتر روی یک عدد ثابت تنظیم شود. اقدام سوم این است که استفاده از یک نرخ‌زمانی واحد برای پردازنده کامپیوتر محدود شود.