ترامپ، سازمان جهانی بهداشت را تهدید به کاهش بودجه کرد

کیوسک خبر: دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با متهم کردن سازمان جهانی بهداشت به چین‌محور بودن، این سازمان را تهدید به بازنگری در سهم ایالات متحده از بودجه آن کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه سه‌شنبه در پیامی توییتری سازمان جهانی بهداشت را متهم کرد که در میانه شیوع ویروس کرونا در چین، به غلط کشورها را توصیه به نبستن مرزهای خود به روی چین کرده است.

ترامپ نوشت: سازمان جهانی بهداشت خراب‌کاری کرد. [این سازمان] به دلایلی بخش بزرگی از بودجه‌اش را از ایالت متحده می‌گیرد اما بسیار چین‌محور است. ما در این مورد بازنگری خواهیم کرد. خوشبختانه من به توصیه آن‌ها برای باز نگه داشتن مرزهایمان به روی چین در اوایل [شیوع کرونا] گوش ندادم. چرا آن‌ها چنین توصیه اشتباهی را به ما دادند؟

سازمان جهانی بهداشت اوایل بهمن‌ماه در همان آغاز شیوع کرونا در شهر ووهان چین از کشورهای مختلف خواست که محدودیت‌های مسافرتی و تجاری غیرضروری بر چین وضع نکنند.

بسیاری از کشورها از همان اوایل شیوع کرونا در چین، پروازهای بین‌المللی با مبدأ و مقصد این کشور را لغو یا مشمول محدودیت‌های سختگیرانه کردند.

مقام‌های آمریکایی از جمله «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چین را متهم به ارایه آمارهای غلط پیرامون مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا کرده‌اند.

ترامپ و مقام‌های کاخ سفید در ابتدا از اصطلاح «ویروس چینی» یا «ویروس ووهان» به جای ویروس کرونا استفاده می‌کردند و چین نیز در مقابل آمریکا را متهم می‌کرد که ویروس را در ووهان شیوع داده است.

اما در زمان برگزاری نشست سران گروه ۲۰، چین و آمریکا توافق کردند که برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی دست از این اقدامات بردارند.

شیوع ویروس کرونا معروف به «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد.
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.