بلینکن شرط های بازگشت آمریکا به برجام را با یک ادعای تازه تکرار کرد

کیوسک خبر: «تونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام را تکرار کرد و در عین حال این بازگشت را مشروط دانست و یک ادعای تازه هم مطرح کرد.

بلینکن در مصاحبه ای با شبکه ان بی سی آمریکا، ضمن تکرار تمایل کشورش به بازگشت تعهداتش در قبال برجام، بدون اشاره به اینکه این دولت آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸میلادی از این توافق خارج شد، گفت که اگر ایران به تعهدات برجامی اش بازگردد، آمریکا هم تمایل به انجام این کار دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که «اگر ایران همچنان محدودیت‌های توافق هسته‌ای را بردارد چند هفته با تولید مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای فاصله خواهد داشت».

بلینکن در ادامه این ادعا اضافه کرد که در وضعیت کنونی ایران فقط به چند ماه دیگر برای دستیابی به مواد شکافتی لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای زمان نیاز دارد.

این ادعای بلینکن در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده در باره ساخت سلاح هسته ای را رد و تاکید کرده است که اهداف برنامه هسته ای ایران مسالمت آمیز است و آژانس بین المللی انرژی اتمی هم بر مسالمت آمیز بودن برنامه هسته ای ایران تاکید کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا با محکوم کردن کشته شدن جمال خاشقچی نویسنده منتقد عربستان در سال ۲۰۱۸ به عنوان اقدامی ستمگرانه علیه یک روزنامه نگار و شهروند آمریکا، گفت که در روابط واشنگتن با ریاض تجدیدنظر می کند تا از هماهنگی آن با منافع و ارزش های ایالات متحده اطمینان یابد.

بلینکن به رغم تائید سازمان جاسوسی آمریکا “سیا” که این قتل به دستور محمدبن سلمان ولی عهد عربستان صورت گرفته، از محکوم کردن شخص او خودداری کرد.

وزیر امورخارجه آمریکا با محکوم کردن آنچه سرکوب خشونت بار نیروهای امنیتی بر مخالفان دولت روسیه می نامید، به ان بی سی نیوز گفت که اقدامات هکرهای وابسته به دولت روسیه شامل مداخله در انتخابات آمریکا و ادعاهای تعیین جایزه مسکو برای نابود کردن نیروهای ارتش آمریکا در افغانستان را بررسی خواهد کرد.

او افزود: از سرکوب خشونت بار تظاهرکنندگان معترض در سراسر روسیه که خواستار رهایی الکسی ناوالنی هستند و بازداشت شدن هزاران تن از آنان آزرده خاطر شده است.

بلینکن در باره بازرسی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی از ووهان چین، ادعا کرد که دولت چین از دادن مجوز به این کارشناسان برای بازدید از تاسیساتی که ویروس کرونا برای نخستین بار در آن کشف شده بود، خودداری می کند.

وی با توجه به مشکلات میلیون ها شهروند در اقتصاد آمریکا که به شدت از همه گیری کووید – ۱۹ آسیب دیده است، گفت دولت بایدن تعرفه های اعمال شده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین بر واردات از چین را از این نظر بررسی خواهد کرد که بیشتر به آمریکا زیان می رساند یا چین؟

وزیر امور خارجه ایالات متحده با انتقاد از اقدامات پکن در هنگ کنگ، خواستار بازشدن دروازه های کشورش بر روی فراریان از سرکوب در هنک کنگ مانند انگلیس شد که تا ۱۹۹۹ بر این جزیره تسلط داشت.

بلینکن گفت که ایالات متحده با بازگشت به تعامل در امور جهان و نهادهای بین المللی، نیروی پیشین خود را در برابر چین باخواهد یافت.

او در باره احتمال شناسایی کره شمالی به عنوان قدرت هسته ای توسط واشنگتن گفت از شورای امنیت ملی خود، خواستار بررسی سیاست های آمریکا در برابر پیونگ یانگ برای یافتن موثرترین راه های خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره شده است.

جمهوری اسلامی ایران بعداز خروج آمریکا از برجام و بر اساس مفاد همین توافق هسته ای برخی اقدامات برنامه هسته ای خود از جمله غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سرگرفت اما همواره تاکید کرده است که اگر دولت آمریکا همه تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران را لغو و بدون قید و شرط به برجام باز گردد، ایران هم به تعهدات برجامی خود عمل می کند.

او در پاسخ به سوالی در باره آمریکایی های بازداشتی در ایران و اینکه آیا آزادی این افراد با بازگشت آمریکا به برجام مرتبط خواهد بود، بطور مشخص پاسخ نداد و تنها به گفتن این حرف بسنده کرد که این افراد صرف نظر از هرگونه توافقی، باید به خانه هایشان بازگردند.
او افزود: ما قصد داریم بر حصول اطمینان از بازگشت این شهروندان به کشور خود تمرکز کنیم.