برنده میدان مبارزه با کرونا می‌شویم

کیوسک خبر: نامش به یکی از کابوس‌های جهان بدل شده است. بیماری که با شیوع یک ویروس همه‌گیر کشورهای مختلفی را درگیر کرد. ایران هم به جمع کشورهای درگیر این بیماری پیوست.

اما با شروع همه‌گیری این بیماری در کشور یک عزم ملی برای کنترل آن به وجود آمد. زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور هم خود را شریک مهمی در این عزم ملی دانست و با اعلام فراخوانی وارد میدان شد.

«با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان فراخوانی است که قصد دارد با هم افزایی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری گامی قدرتمند و هم افزا برای کاهش عوارش این بیماری بردارد.

در این میان، دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها هم بازیگرانی هستند که می‌توانند نقشی مهم و اثرگذار در مبارزه با این ویروس جدید داشته باشند. نقشی ماندگار و میراث علم و دانش بومی خودمان.

نخستین گام این عزم ملی را ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با اعلام فراخوانی با محوریت دانش‌بنیان‌های تولیدکننده کیت‌های تشخیصی کرنا برداشت. این قدم در ذیل برنامه ملی «با کمک زیست‌بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» صورت گرفت.

تا بر اساس آن، توان شرکت های دانش‌بنیان‌، استارتاپ‌ها و فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری، همپای سایر نهادها و مردم، مشکل و معضل ویروس کرونا را برطرف کنند.

در این شرایط بحرانی مردم انتظار و نگاه ویژه‌ای به توانایی دانش‌بنیان‌ها دارند. شرکت‌هایی که در تمام شرایط بحرانی به داد مردم رسیده‌اند این‌بار هم وارد میدان می‌شوند و امید مردم را به درمان این بیماری بیشتر می‌کنند.

اگر همه بازیگران این عرصه که در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کنند به نقش خود واقف شوند و گوشه‌ای از کار را بگیرند می‌توانیم در مدت زمان کوتاه‌تر و با کمترین عوارض به این شرایط ویژه پایان دهیم.

«کرونا» با عزم فعالان زیست‌بوم نوآوری در هم می‌شکند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به عنوان نوک پیکان زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور در این‌باره می‌گوید: در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در ساخت و تأمین ملزومات مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند و اکنون همه بخش های کشور از جمله زیست‌بوم نوآوری، عزم خود را برای مقابله با این بیماری جزم کرده‌اند.

به گفته وی، تعدادی از شرکت های دانش بنیان داخلی ضمن این که نیاز کشور به الیاف و فیلترهای نانو را تأمین می کنند این شرکت های در تأمین ملزومات پزشکی نقشی مهم دارند و همه بسیج شده‌اند تا کشور را در مقابله با بیماری کرونا یاری کنند.

شبکه آزمایشگاهی آماده همکاری با بیمارستان‌ها

رضا اسدی‌فرد مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم با اشاره به این‌که شبکه یکی از متولیان سامان‌دهی خدمات آزمایشگاهی در کشور است، می‌گوید: آمادگی داریم تا با همه بیمارستان‌ها همکاری لازم را داشته باشیم و از تمام توان آزمایشگاهی کشور برای سرعت دادن به اقدامات تشخیصی استفاده کنیم.

بنا به گفته وی، دانش‌بنیان‌های ایرانی هم می‌توانند با ورود به تولید این کیت‌های تشخیصی، نیازهای داخلی کشور را به نحو مطلوبی رفع کنند.

تشخیص کرونا ویروس با کیت‌های ایرانی

مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به همکاری مشترک ستاد توسعه زیست‌فناوری و اداره کل آزمایشگاه‌های سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تولید کیت‌های تشخیصی کرونا ویروس، می‌گوید: بر اساس این همکاری مشترک قرار است با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان، کیت‌های تشخیصی را در داخل کشور تولید کنیم.

کمک از زیست‌بوم فناوری و نوآوری

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان گفت: «با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان فراخوانی است که قصد دارد با هم افزایی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری گامی قدرتمند و هم افزا در کمک به مردم و جامعه برای مبارزه با ویروس جدید کرونا با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ ها بردارد و از این ظرفیت علمی و فناورانه و نوآورانه موجود در کشور برای شکست دادن این بیماری بهره برد.

همه این موارد نشان می‌دهد که عزم ملی برای شکست کرونا در کشور چهره‌ای مصمم به خود گرفته است و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری گام‌های بلندی در این زمینه برداشته است. گام‌هایی با اتکا به توانمندی دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌های کشور.

ظرفیت‌هایی که می‌توانند دست یاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بفشارند و مردم را در این راه تنها نگذارند. اگر بتوانیم از زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور برای حل چنین گرفتاری‌هایی بهره بگیریم، می‌توانیم مدعی شویم که خوداتکا شده‌ایم و هیچ در بسته‌ای در حوزه علمی و فناورانه برای جوانان و متخصصان ایرانی وجود ندارد.

شایسته یادآوری است، «با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم» عنوان فراخوانی است که قصد دارد با هم افزایی فعالان زیست بوم فناوری و نوآوری گامی قدرتمند و هم افزایی در کمک به مردم و جامعه برای مبارزه با ویروس جدید کرونا با کمک توانمندی دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ ها بردارد. با استفاده از این ظرفیت علمی و فناورانه و نوآورانه موجود در کشور گام‌های جدی برای مبارزه با این بیماری برداشته شود.