• خانه
  • بهداشت و درمان
  • تکذیب کمبود ۴۰۰ قلمی دارو در کشور/ لزوم بازتعریف ماموریت داروخانه‌های هلال‌احمر

تکذیب کمبود ۴۰۰ قلمی دارو در کشور/ لزوم بازتعریف ماموریت داروخانه‌های هلال‌احمر

کیوسک خبر: سخنگوی سازمان غذا و دارو در خصوص آخرین وضعیت بازار دارویی کشور گفت: آمار اقلام کمبود دارویی کشور حدود یک‌سوم فهرست زمان مشابه در سال گذشته است و در مناطق مختلف کشور به ۱۹ تا ۲۱ قلم می‌رسد.

به دنبال ارائه آماری مبنی بر کمبود ۳۵۰ تا ۴۰۰ قلم دارو در کشور از سوی سازمان هلال احمر، دکتر کیانوش جهانپور گفت: آمار اقلام کمبود دارویی کشور حدود یک سوم فهرست زمان مشابه در سال گذشته است و در مناطق مختلف کشور به ۱۹ تا ۲۱ قلم می رسد. در عین حال توزیع دارو در شرکت‌های پخش ظرف ماه‌های اخیر در استان‌ها تحت کنترل مستقیم دانشگاه‌های علوم پزشکی و در کل کشور تحت نظارت سازمان غذا و دارو بوده است و اجازه انباشت دارو در داروخانه‌ها داده نخواهد شد.

وی در واکنش به اظهارات یکی از مدیران هلال احمر در مورد فهرست کمبودهای دارویی، با غیر کارشناسانه خواندن این اظهارات اظهارکرد: مرجع نظارت و پایش کمبودهای دارویی، اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروست که از منابع چندگانه بازار دارویی کشور را رصد می‌کند. از طرفی تعریف کمبود دارویی هم مشخص است. اینکه برند خاصی از داروی خاصی در بازار موجود نباشد یا زنجیره داروخانه‌های متصل به یک سازمان، داروهایی را به اندازه کافی نداشته باشد و یا اقلام تک نسخه‌ای و خارج از فهرست دارویی کشور و انواع مکمل‌ها در بازار نباشند، هیچکدام به منزله ضرورت ورود این اقلام به فهرست دارویی کشور نیست.

ماموریت داروخانه‌های هلال‌احمر بازتعریف شود

جهانپور ادامه داد: ماموریت داروخانه‌های سازمانی و دولتی و غیرخصوصی از جمله داروخانه‌های هلال احمر باید باز تعریف شود. در شرایطی که بخش خصوصی با بیش از ۱۲ هزار داروخانه در اقصی نقاط کشور درحال ارائه خدمات دارویی است، داروخانه‌های غیرخصوصی باید به سمت برداشتن بار زمین مانده بروند. ارائه داروهایی که به‌طور همزمان در بخش خصوصی ارائه می‌شود، نوعی بنگاه‌داری بدون وجه است. این داروخانه‌ها باید به فلسفه وجودی خود بازگردند.

اجازه انباشت دارویی در داروخانه‌های خاص را نمی‌دهیم
وی تاکید کرد: توزیع مدیریت شده دارو با نظارت سازمان غذا و دارو تداوم خواهد یافت و نیاز یک تا دوماهه داروخانه‌ها با تشخیص و برآورد معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بر اساس روند مصرف گذشته و نه صرفا بر اساس درخواست و تقاضای داروخانه، با اولویت بخش خصوصی در اختیار داروخانه‌ها قرار خواهد گرفت و اجازه انباشت دارویی در نقطه‌ای خاص یا داروخانه‌های خاص داده نخواهد شد.