از هر هزار تولد زنده در دنیا، یک نوزاد با اختلال سندرم داون به دنیا می‌آید

کیوسک خبر: هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: از هر هزار تولد زنده در تمامی کشورهای دنیا، یک نوزاد با اختلالات شایع کروموزومی که مهمترین آن‌ها سندرم داون است، به دنیا می‌آید.

به گزارش دانشگاه علوم بهزیستی، دکتر « صدیقه حنطوش زاده » افزود: این درحالی است که با توجه به وجود امکانات تشخیصی در کشور، مادران باردار می‌توانند در سه ماهه اول بارداری از وضعیت سلامتی جنین خود مطلع شوند.

وی اظهار کرد: تولد نوزادی که دچار اختلالات کروموزومی و یا بیماری‌هایی همچون بیماری‌های قلبی، کلیوی و سرطان خون است، علاوه بر اینکه بار اقتصادی و اجتماعی برای جامعه دارد، بار معنوی و مادی نیز برای خانواده ایجاد می‌کند. لذا این حق والدین است که قبل از تولد فرزندشان، بدانند که جنین سالم است و یا مبتلا به اختلال یا بیماری خاصی می‌باشد، تا خودشان بتوانند در مورد ادامه بارداری تصمیم بگیرند.

حنطوش زاده که یکی از مجریان طرح کشوری « تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری » در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران است، افزود: مادران باردار با استفاده از طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی که شامل سونوگرافی و آزمایش خون می‌شود، از سلامت جنین و یا احتمال وجود اختلال مطلع می‌شوند.

وی ادامه داد: با تایید سلامتی جنین، بارداری بدون انجام آزمایش‌های تخصصی ادامه می یابد اما در صورتی که احتمال اختلال و یا بیماری در جنین وجود داشت، مادر به مرحله انجام آزمایش‌های تخصصی و تشخیصی جهت بررسی بیشتر و دستیابی به نظر نهایی و قطعی، راهنمایی می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بهترین زمان برای انجام غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی بین هفته یازدهم تا ۱۳ هفته و شش روزه‌گی حاملگی است، گفت: ما انتظار داریم که با انجام غربالگری که از اول اسفند ماه امسال در ۹ استان کشور آغاز می‌شود، حداقل بیش از ۸۰ درصد از موارد سندرم داون در میان جنین‌های مادران باردار، تشخیص داده شوند.

حنطوش زاده افزود: تمام خدمات و آزمایش‌های طرح غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی تحت پوشش بیمه‌ها انجام خواهد شد و پیش بینی شده است بیش از ۵۰ درصد مادران باردار برای انجام غربالگری، به مراکز دولتی و بیشتر از این رقم، به مراکز خصوصی مراجعه کنند.

لازم به ذکر است که طرح تحقیقاتی کشوری « تعیین جایگاه استفاده از آزمایش NIPT در غربالگری ناهنجاری‌های کروموزومی در سه ماهه اول بارداری» ، از تاریخ اول اسفندماه سالجاری به همت موسسه پزشکی نسل امید، با حمایت معاونت محترم تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری دانشگاه های علوم بهزیستی و توانبخشی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی و علوم پزشکی اصفهان و توسط موسسات پزشکی و تحقیقاتی دانشگاهی و خصوصی در ۹ استان کشور اجرا خواهد شد.
جهت آشنایی مجریان این مطالعه کشوری و همچنین سایر متخصصان و کارشناسان فعال در این حوزه، همایش علمی و کارگاه‌های آموزشی مرتبط با طرح، طی روزهای اول و دوم اسفندماه سال جاری (پنجشنبه و جمعه)، در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار می‌شود.