تغییر ساختار اقتصاد نفتی نیازمند مشارکت جدی همه بخش‌هاست

کیوسک خبر: معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، تغییر ساختار اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را نیازمند کار، مبارزه و ورود جدی همه بخش‌های جامعه در کنار یکدیگر دانست.

«سورنا ستاری» عصر پنج شنبه در آیین بازگرداندن ۱۱۸ مدال افتخارآفرینان المپیادهای علمی اهدا شده به رهبر معظم انقلاب، مجموعه یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر، با تاکید براینکه، هم اکنون کشورمان در یک مبارزه جدی برای تغییر ساختارهای اقتصاد نفتی است افزود: متاسفانه این اقتصاد سالهاست که در ایران با تاریخ چندین هزارساله ریشه دوانده است.

وی تاکید کرد: اگر پایه اقتصاد کشورمان نیروی انسانی شود، کیفیت آموزش و نوع آدم هایی که بایستی وارد اقتصاد کشور شوند، اهمیت پیدا خواهد کرد.

ستاری در ادامه، لازمه مبارزه با اقتصاد نفتی را نیازمند ورود جدی همه بخش های کشور دانست و با بیان اینکه ساختارهای اقتصاد نفتی بسیار پیچیده است، بیان کرد: در این اقتصاد دولت ها و حکومت های چاق وجود دارد و سیستم و قوانین متناقض زیاد بوده و محیط کسب و کار مسموم است.

وی در عین حال با بیان اینکه در طول سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در حوزه های مختلف کشور از جمله نانو، بیوتکنولوژی، هوافضا و سلول های بنیادی افتاده است، گفت: بسیاری از تکنولوژی های نوین در حال حاضر در اختیار ماست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: ما روی تکنولوژی های نوین تمرکز کرده ایم که عقب افتادگی های ذاتی در حوزه علم و دانش و فناوری در طول صدها سال گذشته را جبران کنیم و این اتفاق نخواهد افتاد مگر آنکه همه ما با یکدیگر در این مبارزه شریک باشیم و کار کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان کشور اظهارکرد: سیستم آموزش کشورمان با تمام انتقاداتی که بدان وارد بوده و بسیاری از آن صحیح است، نیروهایی را تربیت کرده است که در دنیا درخشیده اند، حتی در آمریکا چنین سیستم آموزشی وجود ندارد، به طوری که دانشجویان دکترا در آمریکا ۱۰۰ درصد خارجی هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما بایستی سیستم و پایه اقتصاد کشورمان را بر پایه نیروهایی تنظیم کنیم که سرمایه شان در جیب شان نیست، بلکه در ذهن و مغزشان است. در این صورت است که ارزش یک کارآفرین مشخص می شود و در این صورت در مبارزه پیروز می شویم.

وی در ادامه خطاب به نخبگان المپیادهای علمی حاضر در این آئین اظهارکرد: یادمان نرود که روی دوش چه کسانی ایستادیم که دنیا ما را دید، هیچگاه پدر و مادر و مملکت مان خود را فراموش نکنیم، چراکه کسی که ذات خود را فراموش کند این انسان در آینده نیز موفق نخواهد بود.

ستاری با بیان اینکه این ما هستیم که نسبت به مملکت مان که دارای هفت هزار سال تاریخ است، دین داشته و به آن محتاجیم، گفت: کشور ما با تمام فراز و نشیب هایی که داشته که آخرین آنها حمله صدام بوده است، تاریخ را گذرانده است.

در آیینی با حضور جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، امروز ۱۱۸ مدال اهدایی از سوی ۱۳۵ نفر از برگزیدگان مسابقات المپیادهای جهانی به رهبر معظم انقلاب به آنها بازگردانده شد.