«ناحیه نوآوری و فناوری» دانشگاه اصفهان افتتاح شد

کیوسک خبر: همزمان با ایام‌الله دهه فجر و با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان شامل مرکز نوآوری صنایع سرگرمی، مرکز رشد واحدهای فناور، کریدور جامع فناوری و شتابدهنده صنایع خلاق، و فب‌لب در ۳۲ هکتار افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با ایام الله دهه فجر، «ناحیه نوآوری و فناوری اصفهان» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در دانشگاه اصفهان افتتاح شد.

سورنا ستاری در آیین افتتاح ناحیه نوآوری و فناوری اصفهان با اشاره به این‌که زیست بوم نوآوری و کارآفرینی پای خود را به دانشگاه‌ها گذاشته است، افزود: خوشبختانه دانشگاه اصفهان به مسیر حمایت از نوآوری و هدایت دانشجویان تا رسیدن به مسیر کارآفرینی، گام گذاشته است.

وی با بیان این‌که نگرش جدید دانشگاه‌ها در حمایت از کارآفرینی، مسولیت تمامی بخش های جامعه را در همراهی و حمایت از رویکرد دوچندان می‌کند، ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در کنار دانشگاه ها برای شکل گیری مراکز رشد، شتابدهنده ها و حمایت از کسب و کارهای نوآور دانشگاهی، مسئولیت می کند و این اراده شکل گرفته در دانشگاه، بر سنگینی این مسئولیت می‌افزاید.

ستاری از آمادگی برای حمایت از تجهیز و ارتقای کاربری زیرساخت‌ها به بستری برای نوآوری جوانان خلاق و رشد کسب و کارهای فناور گفت و افزود: آماده هستیم تا از طرح جامع دانشگاه اصفهان برای ایجاد کارخانه و ناحیه نوآوری حمایت کنیم و این ظرفیت وجود دارد که این کار تا پیش از پایان سال جاری محقق شود.

رئیس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان بر ضرورت گشایش درب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به روی فعالان فناور و سرمایه‌های انسانی خلاق تأکید کرد و گفت: این که عدد قابل توجهی از دانشجویان و فعالان فناور بیرون از دانشگاه در این ناحیه مشارکت و فعالیت داشته باشند جایگاهی است که دانشگاه باید به آن برسد. سایر دانشجویان دیگر دانشگاه ها باید بتوانند به راحتی در این ناحیه تردد داشته باشند و ایده های خود را به کسب و کار بدل کنند.

زیست‌بوم ۳۲ هکتاری برای شکوفایی نوآوری‌های دانشگاه

ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان، با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه در یکی از مناطق اصلی و مهم شهر، به شاهراه تعامل فعالان فناور و دانشگاهیان بدل شده است.

این ناحیه نوآوری و فناوری با توجه به زیرساخت ها و موقعیتی که در آن قرار دارد، می تواند به یکی از ناحیه های مهم نوآوری مرکز کشور و بستر تعاملات فناورانه فلات مرکزی ایران بدل شود.

بخش نخست مرکز نوآوری صنایع سرگرمی با هدف آشنایی کسب و کارهای نوآور و دانشگاه حوزه بازی و سرگرمی با صنعت و بخش دوم این ناحیه مرکز رشد واحدهای فناور را در بر می گیرد.

فب لب سومین بخش این ناحیه و مجموعه ای آزمایشگاهی است و دانشجویان می‌توانند در این بخش، نیازهای فناورانه‌شان را با دست خود بسازند. کریدور و شتابدهنده صنایع خلاق، از دیگر بخش‌های ناحیه نوآوری و فناوری دانشگاه اصفهان است.

برای راه اندازی این ناحیه، جمعا ۵۰ میلیارد ریال و با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه اصفهان و بخش خصوصی هزینه شد.

در حال حاضر ۴۰ واحد فناور در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند و در کنار این واحدها و فعالان مشغول به کار در این واحدها، بخش های آزمایشگاهی نیز میزبان دیگر پژوهشگران، فعالان فناور و نوآور است.

این ناحیه بر اساس یک پلتفرم همکاری مشترک میان دانشگاه اصفهان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بخش خصوصی قرار است به زیست بومی برای شکوفایی نوآوری های جوانان خلاق بدل می شود.