۲۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند

کیوسک خبر: معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: ۶۵ دانشگاه کشور براساس شاخص‌هایی مانند استنادات، جزو دانشگاه‌های برتر دنیا هستند که از این تعداد ۲۲ دانشگاه علوم پزشکی می‌باشند.

دکتر رضا ملک زاده افزود: ۳۵۴ پژوهشگر ایرانی جزو یک درصد برتر پژوهشگران دنیا هستند که از بین آن‌ها، ۹۰ نفر پژوهشگر، در حوزه علوم پزشکی فعالیت دارند.

وی به ارتقاء علمی ایران طی سال ۲۰۱۹ میلادی در تعداد مقالات و استنادات اشاره کرد و گفت: در تعداد مقالات علمی صعود یک پله‌ای داشتیم و از رتبه شانزدهم به رتبه پانزدهم دست یافتیم و در استنادات علمی هم رتبه چهاردهم را کسب کردیم.

ملک زاده با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری مناسب می‌توانیم جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در این زمینه‌ها باشیم، افزود: هرچند از این رتبه به بالاتر، ارتقاء در تولید مقالات و استنادات سخت است اما با سرمایه‌گذاری مناسب این کار شدنی است و در داروسازی هم نشان دادیم که این کار را می‌توانیم انجام دهیم و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا شدیم.

حمایت همه جانبه از نخبگان

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین کارهایی که ما در بخش توسعه علم و فناوری باید انجام دهیم، حمایت و تشویق محققان و نخبگان است، گفت: هرچند کارهایی در این زمینه انجام شده اما خیلی بیشتر از این، نیاز داریم که از نخبگان حمایت کنیم.

ملک زاده، نیروی انسانی متخصص و مجرب را از مهمترین مزیت‌ها و شاخصه نظام جمهوری اسلامی اعلام کرد و ادامه داد: بزرگ‌ترین برنامه ما باید این باشد که تلاش کنیم نخبگان و برجستگان را در کشور نگهداریم. به عبارتی حفظ، احترام و تجلیل از آنان یک وظیفه خیلی مهم ما است که باید به آن عمل کنیم.

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: ما نخبه‌ترین افراد دنیا را داریم و آنان در پیشرفته‌ترین کارهای علمی حضور دارند و باید این افراد را در ایران نگهداریم و از آنان حمایت کنیم.

ملک زاده در ادامه به برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره رازی اشاره کرد و افزود: جشنواره تحقیقات پزشکی “رازی” طی ۲۵ سال گذشته توانسته است از ۶۰۰ نفر افراد نخبه و برجسته کشور به عنوان برگزیدگان این دوره‌ها، حمایت کند.