• خانه
  • علم و دانش
  • ۵۵ هزار تن به ظرفیت سالانه محصولات پتروشیمی «ایران ساخت» افزوده شد

۵۵ هزار تن به ظرفیت سالانه محصولات پتروشیمی «ایران ساخت» افزوده شد

کیوسک خبر: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در نخستین بخش از سفر یک روزه خود به بندر ماهشهر فاز دوم «پتروشیمی تخت جمشید» را افتتاح کرد تا محصولات «ایران ساخت» این حوزه با اتکا به توانمندی‌های داخل تولید شود.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری که صبح امروز به بندر ماهشهر وارد شد در بخش نخست سفر خود «پتروشیمی تخت جمشید» را افتتاح کرد. تمام مراحل مهندسی، ساخت و نصب این مجموعه با اتکا به توان و دانش فنی بومی انجام شده است و امروز با حضور معاون علمی و فناوری به بهره برداری رسید.

در فاز دوم این مجموعه واحدهای تولید PBR با دانش فنی بومی با ظرفیت ۵۵ هزار تن در سال، تولید گرید HIPS با دانش فنی بومی با ظرفیت ۱۸ هزار تن در سال، تولید STR با ظرفیت ۵ هزار تن در سال و تولید LATEX با دانش فنی بومی با ظرفیت ۹۸ هزار تن در سال مستقر هستند.

شرکت «پتروشیمی تخت جمشید» به طور تخصصی بر روی الاستومرها کار می‌کند و نیازهای پتروشیمیایی کشور را در حوزه محصولات پلیمری، پلاستیک‌ها و لاستیک‌ها تامین کرده است. از دانش فنی تا مراحل پایانی در این حوزه در داخل انجام می‌شود. همچنین دورریز پساب در این دانش فنی به حداقل ممکن رسیده است.

این اقدام با همکاری شرکت پتروشیمی کارون و شرکت اکسیر نوین انجام می‌شود.

در این افتتاح ۱۰ کاتالیست «ایران ساخت» با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری رونمایی شد.

کاتالیست Revamp لایسنس شرکت پتروشیمی کارون با استفاده از نیکل به جای فلزات گران‌بها یکی از این تولیداتی است که در شرکت دانش بنیان اکسیر نوین فرآیند آسیا تولید می‌شود. همچنین کاتالیست‌های هم‌رسوبی LTSC و HTSC، متاناسیون و سنتز متانول تولید شده در شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی در این مجموعه رونمایی خواهد شد. کاتالیست سنتز آمونیاک و کاتالیست ریفرمینگ خشک، کاتالیست فرآیند اتیلن اکساید و کاتالیست‌های زیگلرناتا تولید شرکت‌های دانش بنیان هلدینگ HNT با همکاری شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی وارد چرخه صنعت می‌شود.

با این اقدام، بخش قابل توجهی از نیازهای صنعت پتروشیمی با اتکا به توانمندی داخل رفع می‌شود.

پتروشیمی کارون اولین تولیدکننده ایزوسیانات‌ها است و ۶ ماده پتروشیمایی را که به صورت خام فروخته می‌شد به عنوان ماده اولیه برای تولید مواد و فرآورده‌هایی چون ایزوسیانات‌ها که کاربردهای مختلفی در صنعت دارند، استفاده می‌کند.

همچنین در همکاری پتروشیمی کارون و اکسیر نوین فرآیند آسیا از فلز نیکل بجای پلاتین پالادیوم استفاده شد که هزینه‌ها را کاهش و قیمت محصول ایروسیانات را به یک سوم کاهش داده و ۱۳ میلیون دلار در سال صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت.

در صنعت پتروشیمی ۴۰ گروه کاتالیست به ارزش تقریبی ۲۶۰ میلیون دلار مورد نیاز است که ۱۶ گروه به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار بومی شده است.

آغاز تولید بومی کاتالیست ها

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری از پایلوت تولید ۹ کاتالیست با مشارکت شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و هلدینگ HNT بازدید کرد.

همچنین از قراردادهای واگذاری دانشگاه های فنی تولید این کاتالیست ها رونمایی شد.

با این زیگلر ناتا ایزومراسیون، اتیلن اکساید، متانول، رفرمینگ خشک گاز طبیعی، سنتز متانول، انتقال آب دما بالا، سنتز آمونیاک به تولید می رسد.