سرعت بالا و نقص فنی عامل واژگونی اتوبوس تهران- گنبد

کیوسک خبر: رئیس سازمان راهداری گفت: براساس اطلاعات و بررسی‌های اولیه سرعت بسیار زیاد و بروز نقص فنی در سیستم ترمز عامل سانحه واژگونی اتوبوس تهران- گنبد در بامداد امروز بوده است.

حدود ساعت ۲:۳۳ دقیقه بامداد امروز پنجشنبه ۱۹ دی ماه اتوبوس تهران- گنبد در جاده فیروز کوه محدوده خطیرکوه ورسک به دره سقوط کرد و در این حادثه براساس آخرین اطلاعات و اخبار به دست آمده ۱۹ نفر از مسافران جان خود را از دست داده و ۲۴ نفر مصدوم شدند.

عبدالهاشم حسن نیا – رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – در این باره گفت: براساس اطلاعات و بررسی‌های اولیه به دست آمده سرعت این اتوبوس بسیار زیاد و حدود ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده است و به دلیل بروز نقض فنی در سیستم ترمز این حادثه رخ داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که وظیفه کدام دستگاه و نهاد متولی است که سیستم فنی اتوبوس‌ها را چک کند تا این قدر با حادثه مواجه نشوند، افزود: دو مورد را در این زمینه می‌توان متذکر شد و آن این است که اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد و در جاده تردد کند بخش زیادی از این تقصیر به گردن شرکت تعاونی است که به او اجازه کار داده اما اگر به دلایل ثانویه‌ای بروز نقص فنی آن هم در سیستم ترمز به وجودآمده باشد عوامل بسیاری دارد که باید آن را بررسی کرد.

رئیس سازان راهداری گفت: این اتوبوس جزو ناوگان فرسوده یا بدون مجوز تردد نبوده چرا که همواره در جاده‌ها در حال تردد بوده است اما باید صبر کنیم تا نتیجه گزارش نهایی بررسی سوانح که پس از جلسه شنبه منتشر می‌شود، علت و عوامل اصلی را اعلام کنیم.