توافق فرانسه، چین و آلمان بر پیشگیری از تشدید تنش در خاورمیانه

کیوسک خبر: به دنبال اقدام تروریستی دولت آمریکا که به شهادت سردار قاسم سلیمانی منجر شد، وزرای خارجه فرانسه، آلمان و چین درباره افزایش تنش در منطقه خاورمیانه گفت وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پاریس، ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اوضاع در منطقه خاورمیانه بسیار بحرانی و پرتنش شده است. در همین ارتباط امروز (شنبه) با هایکو ماس و وانگ یی وزرای خارجه آلمان و چین تلفنی گفت و گو کردم.

لودریان خاطر نشان کرد: در این گفت و گو هر سه طرف در مورد لزوم جلوگیری از هرگونه تشدید در تنش ها توافق کردیم.

وی خاطر نشان کرد: فرانسه ، چین و آلمان ضمن توافق مشترک درمورد اهمیت حفظ ثبات و حاکمیت عراق و کل منطقه، بر ضرورت حفظ برجام از سوی ایران تاکید کردند.

در همین ارتباط، کاخ الیزه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود در مورد وضعیت کنون خاورمیانه به گفت و گو پرداخت.

در بیانیه کاخ الیزه آمده است که به دنبال آخرین وقایع در عراق، سران فرانسه و ترکیه در مورد افزایش تنش در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده و همچنین بر ضرورت جلوگیری از تشدید تنش تاکید کردند.

مکرون در این تماس بر اولویت مبارزه با گروه تروریستی داعش و تعهد کامل فرانسه به اقدامات ائتلاف بین المللی یادآوری کرد.

براساس بیانیه کاخ الیزه، رئیس جمهوری فرانسه همچنین در مورد سوریه و وضعیت انسانی و امنیتی در ادلب ابراز نگرانی کرد.

سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد دیروز (جمعه) در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.