فرانسه: بدنبال راه حل برای بازگشت سریع آمریکا به برجام هستیم

کیوسک خبر: وزارت خارجه فرانسه پنجشنبه شب اعلام کرد که این کشور بدنبال راه حلی دیپلماتیک برای بازگشت سریع آمریکا به برجام است.

به گزارش تارنمای وزارت خارجه فرانسه، این وزارتخانه در پاسخ به این پرسش که «طرف‌های برجام در حال بررسی چه تدابیری برای بازگرداندن ایران به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند؟» اعلام کرد: در حال همکاری نزدیک با سه کشور اروپایی، مسکو و پکن بوده و مصمم هستیم تا یک راه حل دیپلماتیک بیابیم که به ایران امکان دهد، پایبندی خود را به تعهداتش از سر گرفته و آمریکا نیز تا حد امکان با سرعت به توافق بازگردد. در این رابطه در حال انجام گفت و گوهایی با واشنگتن و تهران هستیم.

در تارنمای وزارت خارجه فرانسه آمده است: این گفت و گوها در حالی بیشتر ضروری می‌شود که ایران با تماس مستقیم میان سایر مشارکت کنندگان برجام و آمریکا که یک ماه و نیم پیش از سوی «سرویس اقدام خارجی اروپا» پیشنهاد شد، موافقت نکرده است. ما و شرکایمان، امیدوار هستیم که چارچوب‌های جایگزین موثری ایجاد کنیم.

وزارت خارجه فرانسه مدعی شد: ایران به نقض جدی برجام ادامه می‌دهد و این وضعیت بسیار مشکل ساز بوده زیرا در مدت بیش از یک ماه، قابلیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی را محدود کرده است.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. رئیس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسؤولیت‌پذیر بارها تاکید کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌ها و اجرای تعهدات برجامی از سوی دیگر طرف‌های این توافق بین المللی، به گونه‌ای که از منافع خود تحت برجام بهره‌مند شود، گام‌های برداشته شده در مسیر کاهش تعهدات برجامی از سوی تهران به سرعت برگشت پذیر خواهد بود.