ظریف: روسیه و چین همکاران راهبردی ایران هستند

ظریف: روسیه و چین همکاران راهبردی ایران هستند

کیوسک خبر: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: روسیه و چین هر دو از همکاران استراتژیک و راهبردی ایران هستند و ما با آنها گفت وگوهای مستمر داریم.

«محمد جواد ظریف» روز دوشنبه پیش از ترک مسکو در واکنش به پرسشی درجمع خبرنگاران در خصوص دلایل سفر خود به چین این مطلب را بیان کرد.

وی ادامه داد: ما همکاری های خوبی با روسیه و چین داریم و مسکو و پکن دو همکار استراتژیک و شریک راهبردی ما هستند بنابراین گفت وگوها میان سه کشور ادامه خواهد یافت و سفر به چین نیز در قالب مشورت های مستمری صورت می گیرد که میان ما وجود دارد.

ظریف در خصوص دستاوردهای سفر خود به مسکو نیز گفت: در دیدار با همتای روس آخرین تحولات در روابط دو جانبه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم ضمن اینکه دراین خصوص گفت وگو کردیم که چگونه می توان روابط را بیش از پیش گسترش داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: کمیسیون های مشترک دو کشور بسیار فعال هستند با این وجود ما به دنبال روش هایی برای تسریع اجرای اهدافی هستیم که سران دو کشور در خصوص آنها توافق کردند.

ظریف این را هم گفت که در دیدار با همتای روس خود در خصوص سفرهای مقامات دو کشور نیز تبادل نظر شد و طبق آن قرار است سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به زودی به ایران سفر کند.

وی گفت: همچنین در خصوص برگزاری نشست آستانه در سطح سران (ایران، روسیه و ترکیه) و همچنین نشست سه جانبه سران با جمهوری آذربایجان نیز هماهنگی های اولیه صورت گرفت.

ظریف گفت وگوها با لاوروف در باره برجام را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: درباره اینکه ایران، روسیه، چین و دیگر کشورهایی که همفکر ما هستند چگونه می توانند با سیاست های خلاف قانون آمریکا برای از بین بردن برجام همکاری کنند تبادل نظر کردیم و اینکه اروپایی ها راتشویق کنیم که به تعهدات خود در برجام عمل کنند.

وی به رایزنی های منطقه ای خود با رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه نیز اشاره کرد و گفت: طرح صلح هرمز ایران مورد حمایت روسیه قرار دارد و ما هم همواره از نقش مثبت روسیه تقدیر و از طرح روسیه درباره امنیت خلیج فارس استقبال کردیم.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد: با همتای روس خود درباره مسائل سوریه، عراق، افغانستان و سایر موضوعات مهم منطقه ای و بین المللی گفت وگو و تبادل نظر کرده است.

گفتنی است ظریف شامگاه دیروز در راس هیأتی عالی رتبه وارد پایتخت روسیه شد و مورد استقبال «ماکسیم بارانوف» معاون دپارتمان آسیای وزارت خارجه روسیه، یک مقام تشریفاتی وزارت خارجه روسیه و جمعی از مقام‌های ایرانی از جمله کاظم جلالی سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در فدراسیون روسیه قرار گرفت.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه و «سید عباس موسوی» رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ظریف را در سفر به مسکو همراهی می‌کردند.