راه‌اندازی خط مسافری چابهار – مسقط از دو ماه آینده

پیشرفت 40 درصدی فاز 2 بندر شهید بهشتی چابهار/ راه‌اندازی خط مسافری چابهار - مسقط از دو ماه آینده

کیوسک خبر: معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تا دو ماه آینده با اختصاص یارانه‌ای از سوی بنادر و سازمان دریانوردی، خط مسافری دریایی چابهار – مسقط راه‌اندازی می‌شود و گردشگری دریایی در سواحل استان خواهیم داشت.

تعدادی از خبرنگاران رسانه‌های جمعی صبح امروز از بنادر شهید بهشتی چابهار و بندر شهید کلانتری بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در بندر چابهار دو مجموعه بندری شامل بندر شهید کلانتری و بندر شهید بهشتی داریم. 

سید حسن ابراهیمی افزود: در بندر شهید کلانتری ۵ پست اسکله داریم که ۴ اسکله مربوط به ارائه خدمات به شناورهای سنتی و کوچک و خدماتی و اسکله شماره ۵ مربوط به کانتینر فیدر با ظرفیت کمتر از ۳۰ هزار تن است. 

وی ادامه داد: کشتی‌های برای ورود به بندر باید از مناطق پرعمق وارد شوند و آبخور ۱۰ تا ۱۶ متر لازم دارند. باید بنادر طوری طراحی شود که مسیر توسط لایروب‌ها برای عبور کشتی‌ها لایروبی شوند. 

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طول کانال بندر شهید کلانتری ۳ کیلومتر مسیر دریایی بود که پس از طرح توسعه شهید بهشتی کانال شهید کلانتری در حوضچه شهید بهشتی ترکیب شد. 

وی افزود: آبخور بندر شهید کلانتری ۱۱ متر و مخصوص کشتی‌های کمتر از ۲۰۰ متر است. 

پیشرفت ۴۰ درصدی فاز ۲ بندر شهید بهشتی 

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار شامل فاز یک و دو است. در فاز دو زیرساخت اولیه هم آغاز شد است. 

وی ادامه داد: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در ۵ فاز اجرا خواهد شد و براساس این ۵ فاز بندر شهید کلانتری به بندر شهید بهشتی متصل می‌شود. 

ابراهیمی ادامه داد: فاز یک کاملا به بهره‌برداری رسیده است و تجهیزات در فاز یک کامل شده است و فاز دو نیز تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دایک ایجاد شده و استحصال حاصل شده است. در فاز یک زیرسازی به اجرا رسیده و اغلب تجهیزات آمده‌اند. 

وی با بیان اینکه حوضچه بندر شهید بهشتی در ضلع شمالی موج‌شکن بندر است، گفت: حوضچه شهید بهشتی ۳۰۰ هکتار است که لایروبی شده و امکان پذیرش کشتی‌ها با آبخور ۱۶.۵ متر را دارد. 

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: ۱۵.۸ میلیون متر مکعب لایروبی انجام شد و از محل این لایروبی دایک فاز یک و دو به میزان ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی شد. 

وی گفت: امروز بندر شهید بهشتی چابهار کشتی‌های پست پاناماک با آبخور ۱۶ متر را پهلودهی می‌کند. 

ابراهیمی گفت: کانالی به طول ۳ کیلومتر به عرض ۳۰۰ متر به وسیله بویه‌ها در بندر شهید بهشتی علامت‌گذاری شده است و از نظر علامت‌گذاری دریایی و آبخور هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی در مسیر شهید بهشتی نداریم. 

راه‌اندازی خط دریایی چابهار – مسقط تا دو ماه آینده 

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: پیش از این خط مسافری چابهار – مسقط با کشتی با ظرفیت ۲۴۰ مسافر در کلاس‌های یک ،‌دو و سه و ظرفیت حمل ۴۰ خودرو راه‌اندازی شده بود. 

وی ادامه داد: به دلیل عدم پشتیبانی برخی ارگان‌ها و بازاریابی‌ بخش خصوصی این خط غیرفعال شد. 

ابراهیمی افزود: از سال گذشته مقرر شد، یارانه‌ای به بخش مسافری تخصیص یابد و در قالب قرارداد با برج اپراتور بندر شهید کلانتری به بخش خصوصی اختصاص یابد. 

معاون اداره‌کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان یادآور شد: به زودی خط مسافری چابهار- مسقط از اوایل بهمن ماه در بندر چابهار راه‌اندازی می‌شود. 

وی همچنین گفت: قراردادی نیز با شرکت کشتیرانی خصوصی منعقد کرده‌ایم تا گردشگری دریایی در سواحل استان بین بنادر و جزایر راه‌اندازی شود. 

ابراهیمی درخصوص قیمت سوخت شناورهای کوچک که بنزین سوز هستند نیز گفت: با همکاری شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی و سازمان بنادر و دریانوردی کمیته‌ای فعال تشکیل شده است تا موانع در این باره برداشته شود.