جزئیات تصمیمات جدید سران اوپک/ ادامه کاهش تولید نفت به جز ایران

جزئیات تصمیمات جدید سران اوپک/ ادامه کاهش تولید نفت به جز ایران

کیوسک خبر: در حالی که سران کشورهای عضو اوپک بر کاهش ۵۰۳ هزار بشکه ای دیگر علاوه بر میزان توافق قبلی تفاهم کردند، ایران همچنان از کاهش تولید نفت مستثنی شده است.

به نقل از وزارت نفت، ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در یکصد و هفتاد و هفتمین نشست عادی این سازمان در وین، بر سر افزایش ۵۰۳ هزار بشکه بیشتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای کاهش تولید با همراهی متعهدان خود توافق کردند بر این اساس، کاهش تولید نفت این سازمان و متعهدانش از نخستین روز ژانویه ۲۰۲۰ از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به یک میلیون و۷۰۳ هزار بشکه می رسد و ایران، ونزوئلا و لیبی همچنان از هرگونه کاهش تولید مستثنی هستند.

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک با منابع ثانویه بعنوان مرجع اعلام تولید نفت موافقت کردند، شایان ذکر است برخی کشورها پیش از نشست ۱۷۷ اوپک عنوان کردند که منابع ثانویه را بعنوان مرجع اعلام آمار تولید نفت قبول ندارند و  بهتر است آمار تولید نفت هر کشور از سوی وزرات نفت و انرژی همان کشور اعلام شود.

میعانات گازی و مایعات گازی از محاسبه تولید نفت‌خام کشورهای غیر عضو اوپک هم کنار گذاشته شد، روسیه سخت به دنبال تصویب این بند بود. نوواک معتقد بود با حذف میعانات گازی و مایعات گازی از محاسبه تولید نفت خام، تولید این کشور در دسامبر حدود ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار بشکه در روز کمتر خواهد شد.

مانوئل کودو، وزیر نفت ونزوئلا که رئیس دوره‌ای اجلاس اوپک را در سال ۲۰۱۹ بر مبنای حروف الفبا برعهده داشته است، بر اساس تصمیم جدید اوپک و از اول ژانویه ۲۰۲۰ جایش را به محمد ارکاب، وزیر انرژی و معادن الجزایر خواهد داد. ارکاب قرار است ریاست دوره ای اجلاس اوپک را در سال ۲۰۲۰ برعهده داشته باشد. وزیرنفت آنگولا نیز نائب رئیس دوره‌ای اوپک خواهد بود.

حسین کاظم پوراردبیلی، نماینده ایران در هیأت عامل اوپک بعنوان نائب رئیس هیأت عامل اوپک در سال ۲۰۲۰ برگزیده شد، ریاست این هیأت عامل را هم نماینده گابن در هیأت عامل عهده دار شد. هیئت عامل رکن اجرایی اوپک است و عمده وظایف آن هدایت اداره امور سازمان و اجرای تصمیم‌های کنفرانس، بررسی و اتخاذ تصمیم درمورد گزارش‌های ارائه شده از سوی دبیرکل، ارائه گزارش‌ها و توصیه‌ها به کنفرانس در خصوص امور سازمان، تنظیم بودجه سازمان برای هرسال تقویمی و تقدیم آن به کنفرانس جهت تصویب و … است.