ایران گوشت گرم از قرقیزستان وارد می‌کند

کیوسک خبر: وزیر راه و شهرسازی از راه‌اندازی پرواز ایران به قرقیزستان تا ۱۲ روز آینده توسط یک شرکت هواپیمایی ایرانی خبر داد.

محمد اسلامی بعدازظهر امروز در مراسم اختتامیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، عملی، فنی و فرهنگی ایران و قرقیزستان اظهار داشت: آماده ارائه سرفصل‌های توافق‌نامه مذکور هستیم. اجلاس دوازدهم در فضایی متفاوت، صمیمی و پرتفاهم برگزار شد. کمیسیون مشترک از هفت کمیته تخصصی تشکیل شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: در هفت سرفصل موضوعی در همه رشته‌ها که دو طرف متمایل به همکاری دو طرفه هستند این تفاهم‌نامه به امضا رسید.

اسلامی گفت: این محورها شامل حوزه انرژی، حمل‌ونقل، ارتباطات و گمرک، حوزه اقتصادی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری، حوزه فعالیت صنعتی، معدنی، کشاورزی، علوم جوی، نقشه‌برداری، خدمات فنی و مهندسی، حوزه همکاری‌های بین استان‌های منتخب دو کشور، حوزه علمی، فرهنگی، رسانه، ورزشی، زیست محیطی، بهداشت و گردشگری و بالاخره حوزه توسعه مبانی حقوقی و قراردادی است.

وی افزود: موضوعات شتاب‌دهنده در توسعه تبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی دو طرف مستلزم تقویت ظرفیت لجستیک و حمل‌ونقل، گمرک و مسائل مربوط به بیمه و بانک است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سند همکاری‌های گمرکی در چارچوب مبادلات اورآسیا بین دو کشور امضا و مبادله می‌شود.

اسلامی افزود: در بخش حمل‌ونقل ایجاد خط هوایی بین دو طرف مطرح شد که از سال‌های قبل مورد درخواست قرقیزستان بود. در این راستا از دوازده روز آینده یک شرکت هواپیمایی ایرانی پرواز خود را از ایران به قرقیزستان انجام می‌دهد.

وی گفت: توافقاتی که کمیته حمل‌ونقل تابستان امسال در تهران انجام داد موجبات تسهیل ترانسفورت زمینی را فراهم کرد و با توجه به اعلام آمادگی ظرفیت لجستیکی در بنادر شمالی و جنوبی کشور و استقبال کشور قرقیزستان در این مذاکره به زمینه بهره‌برداری لجستیکی در فضای بنادر می‌انجامد تا تسهیل‌کننده فعالیت  لجتسیکی بین دو طرف شود.

اسلامی گفت: در امور گردشگری و توریست سلامت، فرهنگ و هنر و همکاری‌های دانشگاهی تفاهمات روشنی بین دو طرف صورت گرفت.

وی ادامه داد: همکاری در حوزه انرژی و احساس نیروگاه حرارتی و صدور نیروگاه فنی و مهندسی و توسعه زیرساخت‌ها و توسعه زیرساخت‌های مسکونی در قرقیزستان در کمیسیون مشترک به عنوان یکی از محورها و فرصت‌های شرکت ایرانی بررسی شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: صادرات حوزه محصولات نفت، گاز و پتروشیمی خصوصاً قیر و اعلام آمادگی برای تأمین گوشت گرم قرمز کشور از مواردی است که طرفین برای ایجاد تجارت در این زمینه توافق کردند.