• خانه
  • علم و دانش
  • با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها؛ تازه‌ترین دستاوردهای ایران‌ساخت لیزر و فتونیک عرضه شد

با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها؛ تازه‌ترین دستاوردهای ایران‌ساخت لیزر و فتونیک عرضه شد

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ظهر امروز در نمایشگاه بین المللی تهران حاضر شد و از محصولات فناورانه و دانش بنیان شرکت‌های فناور حاضر در سومین نمایشگاه لیزر و فوتونیک ایران بازدید کرد.

به گزارش کیوسک خبر فضای نمایشگاه تهران میزبان بخشی از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور است. جوانان خلاق و شرکت های دانش بنیان. آنها که آمده‌اند تا مسیر خودکفایی کشور به مدد توانمندی آنها با سرعتی بیشتر پیموده شود. محفلی گرم برپاست. جمع فناوران و فعالان حوزه لیزر رونق دارد. این نمایشگاه از ۱۸ آبان ماه میزبان سومین نمایشگاه لیزر و فوتونیک ایران است. نمایشگاهی که تا ۲۱ آبان ماه ادامه دارد. نزدیک به ۵۰ شرکت فناور و ۲۰ استارتاپ حوزه لیزر و فوتونیک در این نمایشگاه حضور دارند. از این تعداد ۲۸ شرکت فناور و استارتاپ با حمایت ستاد لیرز  و فوتونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه حضور دارند.

 

اعتماد صنایع به فناوران قابل تقدیر است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم امضای قرارداد «خرید سیستم جوش لیزری میان مرکز ملی لیزر ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان» گفت: این اعتماد و اطمینان صنایع به فناوران و شرکت های دانش بنیان قابل تقدیر است‌. با امضای این قرار داد نیز به زودی تجهیزاتی پیشرفته در حوزه لیزر در داخل تولید می شود.

ستاری ادامه داد: این اعتماد خود ثمره تحریم ها و محدودیت ها است. البته آنچه در انجام این پروژه ها مهم است دانشی که توسعه می یابد و باعث می‌شود ده‌ها شرکت فناور  و متخصص نیز در کنار آن تربیت شود و آموزش ببینند.

در حاشیه این بازدید، قرارداد «خرید سیستم جوش لیزری میان مرکز ملی لیزر ایران و شرکت فولاد مبارکه اصفهان» با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری امضا شد.

این قرارداد با عنوان “کلیه تجهیزات مربوط به لیزر فیبر ۱۰ کیلووات به همراه سیستم کنترل اتوماسیون و هد جوشکاری برای ماشین جوش اسیدشویی ۲ شرکت فولاد مبارکه” منعقد شد تا از این پس با توان و تخصص داخلی محصولات این حوزه تولید شود.

با امضای این قرارداد از این پس ورق های تولید شده در مجتمع فولاد مبارکه با جوش های لیزری داخلی به هم متصل می شود. اتفاقی که نشان داد علی رغم محدودیت و تحریم ها می توانیم نیاز داخل را رفع کنیم.

مرکز علوم و فنون لیزر قرار است این تجهیزات پیشرفته را طی ۱۴ ماه تولید کند و در اختیار مجتمع فولاد مبارکه اصفهان قرار دهد. با این اتفاق ایران در جایگاه ششم دارنده این تجهیزات لیزر قرار می گیرد.

بازدید و گفت‌وگو با فعالان دانش‌بنیان و استارتاپی

ستاری با حضور در این نمایشگاه از دستاوردهای ارائه شده توسط فعالان دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در حوزه لیزر و فتونیک، بازدید و با فناوران حوزه لیزر گفت‌وگو کرد.

سومین نمایشگاه لیزر و فوتونیک ایران با هدف ارائه ظرفیت های علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، صنایع، شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در حال برگزاری است. نمایشگاهی که در آن آخرین دستاوردهای داخل و خارج این حوزه را نمایش می دهد.