بیش از ۴۵ میلیون نفر از جامعه کاربر «اینترنت» هستند

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: امروز بیش از ۴۵ میلیون نفر از جامعه ما کاربر اینترنت هستن؛ این عوامل باعث شده است که جامعه ایرانی یک جامعه مطالباتی شود و انتظارات مردم همواره در اوج باشد.

به گزارش کیوسک خبر، رستم وندی، رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در مراسم اختتامیه نخستین رویداد ملی ایده های نوآورانه و استارت آپ‌های اجتماعی در محل وزارت کشور، اظهار داشت: جامعه ایران بر خلاف تحلیل‌هایی که شده، دستاوردهای خوبی داشته است و اینکه جامعه و خانواده ایرانی رو به افول و اضمحلال است، اینکه نظام در سراشیبی و جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است؛ این تعابیر صحت ندارد و ظرفیت‌های موجود جامعه چنین تحلیل هایی را اثبات نمی کند.

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران آنچنان با قدرت عمل کرده است که بعد از چهار دهه دستاوردهای خوبی از انقلاب برجا مانده است.

 

وی گفت: اینکه تعدادی از جوانان به سمت ایده‌های خلاقانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی پیش می‌روند نشان می‌دهد همچنان راه‌هایی برای حل مشکلات وجود دارد، اما باید همچنان نوآورانه و نسبت به آینده امیدوار بود و اعتماد به نفس داشته باشیم.

 

رستم وندی با اشاره به اینکه برگزاری این نشست با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مصادف شده است، افزود: انقلاب اسلامی بزرگترین نوآوری در تاریخ کشور ما محسوب می شود.

 

وی بیان داشت : انقلاب اسلامی به عنوان یک حرکت نوآورانه خط بطلانی بر نظریات سکولاریسم کشید و سنت را با فرآیندهای مدرن آشتی داد و موجب سردرگمی نظریه پردازان غرب و شرق شد.

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور به دستاوردها و محورهای مهم انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و اولین محور را استقلال واقعی نام برد،گفت: مشارکت حقیقی مردم در جهت بقای نظام، امنیت پایدار، اقتدار فراملی و جایگاه بین المللی نظام جمهوری اسلامی و آزادی‌های نسبی از جمله دستاوردهای آن برشمرد .

 

رستم وندی به تحولات جامعه ایران در چهار دهه گذشته اشاره کرد و افزود: ما در چهار دهه گذشته تحولات زیادی داشته‌ایم؛ چون جامعه ایران جوان شد. در دهه ۶٠ شمسی ١٨.۵ میلیون نفر به جامعه اضافه شد و وقتی جامعه جوان می‌شود انتظارات بیشتر می‌شود و باید مسائلی همچون اشتغال، مسکن و مسائل معیشتی برای جوانان فراهم کرد.

 

وی ادامه داد: علاوه بر جوان شدن، جامعه ایرانی شهری شد؛ به طوری که در سال ١٣۵۶ که تناسب جمعیت روستایی به شهری ۵١ به ۴٩ درصد بود، اکنون ٧۴ درصد جمعیت کشور در مناطق شهری و ٢۶ درصد جمعیت روستایی هستند.

 

رستم وندی افزود: میانگین جمعیت شهری در دنیا ۵۴ درصد است و کشورمان ٢٠ درصد بالاتر از میانگین جهانی است. وقتی جامعه جوان، شهری و باسواد داشته باشیم نیازها بیشتر می‌شود، چون میزان سواد افراد بالای ۶ سال در اول انقلاب ۵۵ درصد بوده اما اکنون به بالای ٨٨ درصد رسیده است.

وی ادامه داد:  سال ٢٠٠٠ که بحث اینترنت در کشور ما گسترش یافت، تعداد کاربران اینترنت ٢۵٠ هزار نفر بود، اما امروزه بالای ۴۵ میلیون نفر از جامعه ما کاربر اینترنت هستند؛ یعنی ظرف ١٨ سال جامعه به یک جامعه مجازی تبدیل شد. این عوامل باعث شده است که جامعه ایرانی یک جامعه مطالباتی شود و انتظارات مردم همواره در اوج باشد و دولت‌ها در پاسخگویی به این نیازها همواره عقب هستند.

 

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور خاطر نشان کرد: ما هم مانند بسیاری از کشورها که مسیر توسعه را طی می‌کنیم با بسیاری از آسیب‌ها دست به گریبان هستیم که معتقدم اعتماد به نفس و امید به زندگی می‌تواند ما را در حل مشکلات کمک کند.

 

وی ادامه داد: امروز حاشیه نشینی به عنوان یک مشکل جدی در جامعه ایران است و اگر شما نوآوران ایده های خلاقانه و نو در حوزه بهبود کیفیت زندگی حاشیه نشینان داشته باشید، استقبال می‌کنیم.