وقتی یوز آفریقایی به داد یوز آسیایی می‌رسد

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست از حضور متخصصان خارجی در ایران به منظور تدوین برنامه تکثیر در اسارت یوزپلنگ آسیایی خبر داد و گفت: اگر امکان جفت‌گیری طبیعی و لقاح مصنوعی نباشد، از رحم یوزهای آفریقایی برای تکثیر یوز آسیایی استفاده می‌کنیم.

به گزارش کیوسک خبر، حمید ظهرابی در مورد حضور تیم‌های خارجی برای بررسی تکثیر در اسارت یوزه‌ای آسیایی، با بیان اینکه دو کارشناس تلقیح مصنوعی و بارورسازی مصنوعی از آلمان و یک کارشناس مدیریت ذخیرگاه‌های نیمه طبیعی از آفریقای جنوبی از روز گذشته (۱۴ بهمن) در ایران حضور یافته‌اند، گفت: این دعوت با هدف برگزاری جلسات تخصصی با حضور کارشناسان داخلی است که تا روز جمعه (۱۹ بهمن) ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این جلسات با هدف تعریف همکاری‌های مشترک بین متخصصان داخلی و خارجی در حوزه حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی برگزار می‌شود، اظهارکرد: تشکیل جلسات تخصصی به منظور بررسی وضعیت سلامتی یوزه‌ای در حال نگهداری در پارک پردیسان (کوشکی، دلبر و ایران)، بررسی شیوه‌های مختلف برای بارورسازی یوزها، آشنایی با متخصصان داخلی همچنین آشنایی با ظرفیت‌ها و امکانات داخلی مثل مؤسسه رویان است.

در حال حاضر یک قلاده یوز نر (کوشکی) و دو ماده (دلبر و ایران) در مرکز نگهداری حیوانات در پارک پردیسان وجود دارد و بررسی وضعیت سلامتی این یوزها یکی از اهداف حضور کارشناسان خارجی در ایران است،. در این مورد معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: «دلبر» در یک مرحله سقط جنین داشت و حتماً باید سلامتی آن بررسی شود تا ببینیم قدرت باروری دارد یا نه؟ «ایران» هم که یک یوز نابالغ است و اطلاعات دقیقی از گذشته آن نداریم و نمی‌دانیم در چه شرایطی نگهداری شده و آیا صدمه‌ای دیده است یا خیر؟

ظهرابی ادامه داد: بعد از بررسی سلامتی یوزها با کمک متخصصان داخلی و همکاری کارشناسانی که از کشورهای آلمان و آفریقای جنوبی در ایران حضور یافته‌اند، وارد فاز پیش‌بینی و برنامه‌ریزی برای بارورسازی و تکثیر در اسارت یوزها طی چند مرحله می‌شویم. مرحله اول بررسی امکان جفت‌گیری طبیعی یوزها در اسارت است. اگر این مرحله موفق نبود، قطعاً گزینه تلقیح مصنوعی مطرح می‌شود.