اجرای سینه کلینیک و نوآوری در کنگره جامعه جراحان ایران

برای اولین بار برنامه سینه کلینیک بطور گسترده در چهل و سومین کنگره جامعه جراحان اجرایی و نهادینه خواهد شد.

به گزارش کیوسک خبر، دکتر مصطفی جابر انصاری با اعلام این خبر که کنگره سالانه جامعه جراحان ایران در ابعاد مختلف طراحی شده است، گفت: تروما، سرطانها و مشکلات دستیاران و جراحان جوان، محورهای اصلی میزگردهای تخصصی کنگره امسال است.

وی با اشاره به اینکه تلاشهای فراوانی در سطح کشور شده ولی تروما و سوانح رانندگی هنوز جانهای زیادی را میگیرد، افزود: با همه هشدارها و تذکرات، همچنان حدود ۱۹هزار نفر در سراسر کشور بر اثر حوادث و سوانح رانندگی جان خود را از دست داده و حدود ۳۰۰هزار مجروح نیز تختهای بیمارستانی را اشغال میکنند که این رخداد هزینه های فراوانی بر کشور تحمیل کرده است.

دبیر علمی چهل و سومین کنگره سالانه جامعه جراحان ایران، گفت: متاسفانه اغلب این کشته شدگان یا مصدومان در سنین جوانی هستند؛ این تحمیل هزینه های درمان موجب صرف رقم قابل توجهی از بودجه بهداشتی کشور ودر نتیجه کسری برای سایر نیازهای بهداشتی و درمانی خواهد شد.

جابرانصاری گفت: سرطانها دومین محور مورد بحث در کنگره چهل و سوم است که متاسفانه در کشور شاهد رشد آن هستیم و باید توجه ویژه ای به تشخیص و درمان به موقع آن شود.

وی افزود: چنانچه با روش صحیح و به موقع، بیماران سرطانی مورد درمان قرار گیرند  بسیاری از آنان را میتوان به زندگی بازگرداند.

دبیر کنگره سالانه جامعه جراحان در خصوص محور سوم از موضوعات کنگره، یعنی “مشکلات جراحان جوان” گفت: همه میدانیم که جراحان جوان و دستیاران تخصصی جراحی مشکلات فراوان بویژه مشکلات معیشتی وآموزشی دارند بدین ترتیب این مساله با حضور دکتر علیرضا جعفریان رییس پیشین دانشگاه علوم پزشکی تهران در میزگردی اختصاصی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

جابر انصاری تصریح کرد: برای دستیاران جوان بستر مناسبی جهت برپایی دو میزگرد علمی، یکی پیرامون تریاژ در تروما(انجام مهمترین اقدامات درمانی به ترتیب و بر اساس اولویت برای مصدومین بیمارستانها) و میزگرد دوم پیرامون مشکلات آموزشی این عزیزان در نظر گرفتیم که توسط دستیاران تخصصی اداره خواهد شد ؛ همچنین کارگاه آموزشی آزمون برد تخصصی جراحی را نیز برای این عزیزان تدارک دیدیم  تا بدانند چطور میتوانند به بهترین نحو در این آزمون بزرگ شرکت کنند.

وی افزود: در مدت پنج روز برگزاری کنگره از ۱۸ تا ۲۲ خرداد ماه جاری که همکاران از کار روزانه خود منفک شده به کنگره می آیند ، علاوه بر برنامه های صرفا تئوریک تمایل دارند در برنامه های عملی حضور یافته و بر مهارتهای خود بیافزایند؛ بدین منظور در برنامه کاری کنگره امسال اشکال مختلفی از مهارت آموزی قرار گرفته و تعداد دوازده کارگاه آموزشی  با استفاده از بافت و مولاژ برای مهارت عملی خواهیم داشت.

جابرانصاری گفت: برای اولین بار برنامه سینه کلینیک را بطور گسترده در کنگره جامعه جراحان اجرایی و نهادینه خواهیم کرد بگونه ای که  طی مدت حدود ۹۰ دقیقه برنامه، چند فیلم ویرایش شده از شیوه های مختلف انجام یک جراحی به نمایش گذاشته خواهد شد و در حین پخش فیلم پرسش و پاسخ ها مطرح میشود  در پایان نیز حضار از استادان پیرامون مزایا و معایب آن روش پرسش خواهند کرد.

وی تاکید کرد: نهایت تلاش شده است که برنامه های علمی و عملی همراه با بیان مواردی از مشکل بیماران و با استفاده از تصویر و کلیپ های کوتاه اجرا شود، همچنین  تاکید شده که میزگرد ها بصورت دوجانبه و پرسش و پاسخ با جمع بندی نهایی برگزار شود که در نهایت سود آن به نفع درمان علمی وصحیح بیماران خواهد بود.

شایان ذکر است چهل و سومین کنگره جامعه جراحان ایران شنبه ۱۸لغایت چهارشنبه ۲۲خرداد ماه ۱۳۹۸ در مرکز همایشهای رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار میشود.