ناهماهنگی‌هایی که هزینه تولید دارو را افزایش می‌دهد

فعال صنعت دارو گفت: هرگونه ناهماهنگی میان اجزای دولت، نتیجه ای جز هدر رفتن فرصت ها، هرز رفتن سرمایه گذاری ها و افزایش هزینه های تولید دارو ندارد.

به گزارش کیوسک خبر، پیمان ترحمی، مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی، با اشاره به ضرورت نگاه شرکت‌های داروسازی به بازارهای خارج از کشور، در خصوص توسعه صادرات دارو گفت: توسعه صادرات دارو، موضوعی نیست که به صورت اتفاقی و بدون برنامه ریزی شکل بگیرد، بلکه یک فرآیند پیچیده و مشتمل بر حلقه های متعدد است که هرکدام، لوازم خاص خودش را می طلبد و تا زمانی که حلقه های زنجیره صادرات دارو، یکدیگر را تکمیل و حمایت نکنند، نباید توقع داشت که جهش خاصی در این حوزه صورت بگیرد.

وی با اشاره به الزامات اولیه و ضروری برای توسعه صادرات دارو، تاکید کرد: یکی از مهمترین اصولی که در خصوص صادرات مورد توجه است، آن است که برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان‌های مرتبط با این حوزه اعم از سازمان غذا و دارو، گمرک، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و … باید شفاف و دارای ماندگاری و ثبات باشد.

به گفته ترحمی، اینگونه نیست که صادرات در فضای پر التهاب و پر نوسان، پا بگیرد و رشد کند و این موضوع در رابطه با صادرات دارو، از حساسیت و اهمیت بیشتری برخودار است.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز از غافلگیر کردن فعالان صنعت دارو، تاکید کرد: آنچه که ضروری است، تأکید بر بحث پیش آگهی از سوی سازمان‌های دولتی است. سازمان غذا و دارو و سایر دستگاه‌ها باید نسبت به برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های خود، «پیش آگهی» دهند و زمان بندی اعلام کنند، تا فعالان صنعت داروسازی، خود را برای تغییرات جدید آماده کنند.

به گفته ترحمی، هرگونه ناهماهنگی میان اجزای دولت، نتیجه‌ای جز هدر رفتن فرصت‌ها، هرز رفتن سرمایه گذاری‌ها و افزایش هزینه‌های تولید ندارد.

مدیرعامل شرکت داروسازی خوارزمی تصریح کرد: نکته دیگری که باید نسبت به آن توجه شود آن است که صادرات، متوقف بر دیپلماسی اقتصادی است و رایزنی و تعامل با سایر کشورها و به خصوص کشورهای همسایه،  باید در اولویت قرار بگیرد. حضور وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در سفرهای خارجی و رایزنی با همتایان خارجی، می‌تواند زمینه ساز حل و فصل شدن بسیاری از مشکلاتی است که صادرکنندگان داروی ایرانی در کشورهای دیگر با آن مواجه هستند.

ترحمی افزود: موضوع دیگری که حائز اهمیت است آن است که در شرایط فعلی که تنگناهای ناشی از تحریم، مسیر نقل و انتقال پول در عرصه بین المللی را دست خوش محدودیت‌هایی کرده است، گذر از بسیاری از دست اندازها و چالش‌های موجود، در حد و اندازه‌ه‌ای  مدیران شرکت های تولیدکننده دارو نیست و باید یک کمیته متشکل از سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به این حوزه‌ها به صورت مصداقی ورود پیدا کرده و گره گشایی کند.

وی تاکید کرد: صادرکنندگان دارو باید مورد حمایت واقعی بخش‌های مختلف دولتی قرار گیرند و در این رابطه، نه تنها سازمان غذا و دارو، بلکه همه سازمان‌ها نظیر بیمه و مالیات، باید درخصوص تولیدکنندگانی که برنامه صادرات دارو دارند، یک رویکرد تسهیل گر و تشویقی در پیش بگیرند.

به گفته ترحمی، نیاز است که دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در رابطه با بحث صادرات دارو، بیش از گذشته به صنعت و کارخانجات نزدیک شوند و مسیر پژوهش ها و مطالعات، به سمت صنعت برگردانده شود.

وی ادامه داد: تولید دارو برای مصرف داخل کشور، بر اساس آمارهای سال‌های گذشته، قابل برنامه ریزی و برآورد کردن است و صادرات بر اساس مازاد تولید شکل می‌گیرد و اگر ما بتوانیم صادرات را به صورت پیوسته و زمان بندی شده انجام دهیم، قطعا به تقویت رقابت داخلی و ارتقای کیفیت تولیدات داخل منجر خواهد شد.

ترحمی با اشاره به مشکلاتی که در بحث بسته‌بندی دارو وجود دارد، تصریح کرد: صادرات دارو، اسیر اقلام بسته‌بندی است. متأسفانه تأمین بسیاری از اقلام لازم برای بسته‌بندی انواع داروها، پرهزینه و زمان‌بر شده است، به‌طوری‌که در برنامه‌ریزی‌های قبلی اخلال ایجاد می‌کند. خصوصاً اینکه خرید آن‌ها از حالت اعتباری و غیرنقدی، نیز خارج شده و به همین دلیل، نقدینگی بیشتری را نیاز دارد.