اعتراضات اخیر سودان علاوه بر آنکه منجر به کنار رفتن «عمر البشیر» از قدرت شده یک رویداد دیگر را نیز در کنار خود داشته و آن تولد یک چهره جدید به مدد فضای مجازی بوده است.
به گزارش کیوسک خبر، به کمک فضای مجازی اعتراضات اخیر سودان موجب شهرت یافتن یک زن شد تا جایی که وی را «کنداکه» یا همان ملکه مینامند.
این چهره جدید زنی جوان است که «آلاء صالح» نام دارد. وی دختر بیست و دوسالهای است که دانشجوی رشته معماری دانشگاه خارطوم است و میگوید اولین بار در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) بعد از تصمیم دولت برای سه برابر کردن قیمت نان در تظاهرات شرکت کرد. اما او به سرعت مشهور و محبوب شد تا جایی که حالا در میان انقلابیان سودان لقب «کنداکه» گرفته که در اصطلاح باستانی این کشور به معنی ملکه یا شاهزاده است و تصویر او ایستاده بر بالای ماشینی در میان جمعیت معترض سودانی، به نماد اعتراضات مردم تبدیل شده است.
وی از زمانی معروف شد که تصاویر شعر خواندن او در میان معترضین در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شد. او درباره جهانیشدن تصویرش به گاردین گفته بابت دیدهشدن تصویرش در این سطح خوشحال است زیرا این عکس «به مردم سراسر جهان این امکان را داده که از این طریق از انقلاب سودان باخبر شوند».
صالح میگوید: «روزی که آن عکس گرفته شد، من به ۱۰ تجمع مختلف رفتم و سرود انقلاب را برای مردم خواندم. بار اول به میان پنج شش زن رفتم و شروع به خواندن کردم؛ آنها هم شروع به همخوانی کردند و بعد تجمع بزرگی شکل گرفت».
«لانا هارون» زنی که این عکس را برای بار اول در اینترنت منتشر کرد، در مصاحبه با سی ان ان گفت: «او (آلاء صالح) در تلاش بود تا به همه امید و انرژی مثبت دهد و این کار را هم کرد. او نماینده زنان و دختران سودان بود و داستان زنان سودان را گفت … او کامل بود.
صالح به سمبل اعتراضاتی بدل شده که به گفته خودش در فرهنگ این کشور شاکلهای زنانه داشته است؛ همچنان که در اعتراضات اخیر سودان هم زنان نقش پررنگی دارند و بخش بزرگی از تظاهرات کنندگانی که در خیابانها و در مقابل پادگانهای ارتش تجمع کرده بودند را تشکیل میدهند.
رسانهها مدعی هستند که یکی از دلایل معروف شدن آلاء صالح، نوع پوشش وی بوده است. وی با وجود آنکه جوان است به سبک زنان سنتی سودان لباس می پوشد و با لباسی بلند (عبا) به رنگ سفید در میان معترضین حاضر میشود.
امروزه پوشش زنان در سراسر قاره آفریقا به طور کلی تلفیقی از عناصر غربی و سنتی است، در سودان پوشش سنتی زنان سودان چیزی شبیه پوشش آلاء صلاح است، عبایی که از روی پیراهن و دامن پوشیده میشود و یک شال بلند برای پوشش سر.
یکی از کسانی که اولین تحلیلها را درباره لباس آلاء صالح انجام داد، خانم «هند مکی» نویسنده آفریقایی آمریکایی بود که در یک رشته توییت به تحلیل این عکس پرداخت و نوشت:
«او (آلاء صالح) عبایی سفید بر تن کرده و گوشوارههای طلا دارد. این روپوش سفید توسط زنان کارگر و کارمند در ادارات پوشیده میشود و ممکن است از پنبه (عمده صادرات سودان) تولید شده باشد، بنابراین این لباس نشانگر زنان شاغل در شهرها و یا بخش کشاورزی در مناطق روستایی است.
گوشوارههای طلایی او از جواهرات عروسی سنتی هستند. لباس او نیز یادآور لباسهای مادران و مادربزرگان ما در دهههای ۶۰، ۷۰ و ۸۰ میلادی است، زمانی که آنها در خیابانها در برابر دیکتاتوری نظامی در تظاهرات شرکت میکردند و اینگونه لباس میپوشیدند.
مکی سپس به نحوه آرایش موهای آلاء صالح اشاره کرد که در پشت سر جمع شده بود، روشی که به گفته وی بسیار سنتی است و با الگو گرفتن از پوشش سنتی زنان سودان خلق شده است. امروزه زنان سودان نه این طور آرایش میکنند و نه لباس میپوشند.
مکی پیش از اینکه عکس این چنین مورد استقبال قرار بگیرد گفته بود کاملاً مطمئنم که این عکس به تصویر انقلاب تبدیل خواهد شد.
کلام آخر آنکه آنچه مشخص است قدرت فضای مجازی برای چهره سازی از شخصیتهای عادی در جریان تحولات مهم است. نظیر اتفاقی که در روزهای اخیر برای آلاء صالح افتاده در سالهای اخیر بارها در کشورهای مختلف جهان رخ داده و با توجه به آنکه اغلب این چهرهها، افرادی کم سن و سال و بدون تجربه هستند به سرعت به حاشیه رفته و رسانهای (فضای مجازی) که به سرعت نام آنها را بر سر زبانها انداخته بود با همان سرعت آنها را فراموش میکند.