وجود ۲.۷ میلیون سقف ناپایدار در کشور

کیوسک خبر: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بر اساس شاخص‌های شورای عالی شهرسازی ایران بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار سقف ناپایدار در کشور داریم.

محمد آیینی در همایش ملی بازآفرینی شهری، ایمنی و مدیریت بحران که با هدف بررسی موضوع ایمنی شهری، در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد، گفت: بر اساس شاخص‌های شورای عالی شهرسازی ایران بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار سقف ناپایدار داریم که در پهنه‌های مختلف وجود دارند و حدود ۱۰ میلیون نفر از جامعه ما زیر این سقف‌های ناپایدار زندگی می‌کنند و این بناها سازه‌ ندارند. در نتیجه ۱۰ میلیون نفر از جمعیت با زندگی در این بافت‌های ناپایدار در معرض خطر قرار دارند.

وی گفت: یکی از دلایل اصلی افزایش خسارات زلزله بم، فقدان سازه بود. در نتیجه یکی از موضوعات کلیدی در مدیریت بحران توجه به نوسازی بافت فرسوده است.  از مجموع  دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی ناپایدار ، یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده قرار دارند که حل این معضل نیز یک شبه انجام نمی‌شود. البته راهبرد اصلی دولت سیزدهم شتاب‌بخشی به کاهش سقف‌های لرزان و توسعه بافت‌های پایدار است.

آیینی گفت: این شتاب‌بخشی با دو مشکل مواجه است که دولت و شهرداری‌ها به تنهایی نمی‌توانند این کار را انجام دهند. بنابراین ما باید به سمت مردمی‌سازی این کار برویم، با این حال مشکل این است که مردم توانایی نوسازی واحد خود را ندارند و همین باعث شده که در تعاریف موجود یکی از تعاریف بافت فرسوده همین ناتوانی مردم برای نوسازی بافت واحد مسکونی فرسوده‌شان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری افزود: ما حتی اگر وام ارزان در اختیارشان بگذاریم باز هم توانایی نوسازی بافت فرسوده برای همه مردم وجود ندارد ، در نتیجه یکی از راهکارهای اصلی استفاده از توانایی سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده است.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از سرمایه‌گذاران نیز به واسطه سودآوری اندک در این پروژه‌ها شرکت نمی‌کنند، در نتیجه ما باید آنها را به طرق مختلف برای کمک به مردم تشویق می‌کردیم که از ابتدای فعالیت دولت کنونی بسته‌های مختلف تشویقی برای سرمایه‌گذاران آماده شد و با زحمات صورت گرفته در این دولت تاکنون  تعداد پروانه‌های ساختمانی جدید از مرز ۱۸۰ هزار واحد عبور کرده است که باید این عدد حداقل به سالی ۳۰۰ هزار واحد برسد.

بازآفرینی شهری، اسکان غیررسمی و بافت فرسوده، ایمنی و مدیریت بحران در مناطق شهری و روستایی، جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی بازآفرینی شهری، مشارکت‌جامعه‌محور، الگوهای مداخله،بازسازی و بازتوانی، الزامات پدافند غیرعامل در توسعه شهرهای جدید، سیما و منظر شهری با رویکرد ایمنی و مدیریت بحران، اقتصاد و نظام بودجه‌ریزی با محوریت بازآفرینی شهری، توسعه شهرهای جدید و رویکرد شهر هوشمند، بازآفرینی شهری و جنبه‌های محیط‌زیستی و ابنیه مقاوم و هوشمند در برابر زلزله بخشی از محورهای اصلی این همایش بود که به میزبانی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد.