رشد نقدینگی ۱۳.۶ واحد درصد کم شد/ رشد نقدینگی در کمترین سطح ۴ سال اخیر

کیوسک خبر: مطابق آخرین آمار بانک مرکزی در ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی ۱۳.۶ واحد درصد کم شده است.

رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به شهریور امسال به ۲۶.۹ درصد رسیده است. این در حالی است که در شهریور ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم تازه شروع به کار کرده بود رشد نقدینگی از مرز ۴۰ درصد عبور کرده و به ۴۰.۵ درصد رسیده است.

بدین ترتیب در ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم نرخ رشد نقدینگی ۱۳.۶ واحد درصد کمتر شده است.

رشد ۲۶.۹ درصدی نقدینگی، کمترین سطح این شاخص در ۴ سال اخیر از شهریور ۱۳۹۸ تاکنون است.

بانک مرکزی در توصیف علل کاهش کم‌سابقه رشد نقدینگی آورده است: مدیریت و کنترل رشد نقدینگی یکی دیگر از محورهای اساسی سیاست تثبیت بود. در ارتباط با نقدینگی به عنوان متغیر اصلی و بنیادی موثر بر تورم لازم به توضیح است که، از ابتدای استقرار دولت سیزدهم مسئله کنترل رشد نقدینگی و تورم، به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفت. طی این دوره بانک مرکزی با تنظیم برنامه هدف‌گذاری رشد نقدینگی ۳۰ درصدی برای سال ۱۴۰۱ و تعیین هدف رشد نقدینگی به میزان ۲۵ درصدی برای سال ۱۴۰۲ توانسته این متغیر را بطور قابل ملاحظه‌ای کنترل نماید.

در این خصوص لازم به اشاره است که اتخاذ اقدامات عملیاتی انجام شده توسط بانک مرکزی نظیر؛

(۱) کنترل خلق پول بانکی از طریق تنظیم و اعمال جدی کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها،

(۲) تشکیل کمیته‌ نقدینگی و برگزاری هفتگی و مستمر جلسات آن،

(۳) هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی و در محدوده دالان نرخ سود بازار،

(۴) افزایش نسبت سپرده قانونی در سطح شبکه بانکی به میزان نیم واحد درصد،

که همه موارد فوق‌الذکر نقش مهمی در تحقق برنامه کنترل نقدینگی در ماه‌های اخیر داشته است. آمارها حاکی از آن دارد که رشد نقدینگی که در پایان مردادماه سال ۱۴۰۰ به رقم ۳۹.۱ درصد رسیده بود، در دوران فعالیت دولت سیزدهم روند نزولی قابل توجهی را طی نموده است؛ بطوریکه بر اساس آمارهای مقدماتی، رشد نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۱ معادل ۳۱.۱ درصد بوده است که نسبت به دو سال قبل از آن کاهش شدیدی را نشان می‌دهد و حکایت از تحقق نسبی برنامه پولی تنظیم شده برای سال ۱۴۰۱ دارد.

همچنین آمارهای مقدماتی سال ۱۴۰۲ نیز نشان می‌دهد که رشد نقدینگی در پایان شهریورماه سال جاری به ۲۶.۹ درصد رسیده است که این رقم دقیقاً منطبق بر مسیر رشد نقدینگی هدف‌گذاری شده برای سال ۱۴۰۲ می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود که هدف تعیین شده برای رشد نقدینگی در پایان سال (۲۵ درصد) حاصل شود.