• خانه
  • اقتصادی
  • مسكن
  • کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در تهران/ لغو مجوز پروازهای چارتری تا اطلاع ثانوی

کاهش ۱۲ تا ۱۵ درصدی قیمت مسکن در تهران/ لغو مجوز پروازهای چارتری تا اطلاع ثانوی

کیوسک خبر: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصدی داشته، گفت: پیگیری جدی مالیات خانه‌های خالی، ساماندهی مشاوران املاک و مقابله با احتکار زمین موجب کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها شده است.

مهرداد بذرپاش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از برنامه‌های دولت تکمیل کریدور زمینی شمال – جنوب در شرق کشور است. برای  تکمیل شبکه ریلی در شرق کشور دو خطه کردن مسیر بافق – یونسی با استفاده از سرمایه گذار خارجی در دستور کار است تا حمل بار در این مسیر دو برابر شود.

بذرپاش با اشاره به سفر هفته گذشته معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به آستارا به همراه هیات اقتصادی و تجاری و برگزاری جلساتی مختلف، خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات این بود که ظرف ۴ ماه با توجه به اتمام ساخت پل آستاراچای، پایانه و سامانه گمرکی و مرزبانی را سریعا مستقر کنیم. بهره برداری از سد خداآفرین نیز یکی دیگر از مصوبات بود. توافقات بسیار خوبی حاصل شد و قرار است به آذربایجان سفر داشته باشم تا اجرای این توافقات را دنبال کنم.

وی با بیان اینکه موافقتنامه جامع بین ایران و سوریه در هیئت دولت تصویب شد، گفت: این موافقتنامه جامع که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی ارایه شده بود، چندسالی معطل مانده بود که در نهایت تصویب و به مجلس ارسال می‌شود. این لایحه یک سند جامعه همکاری ایران و سوریه است که تصمیم بسیار مهمی است. توافقات زیادی بین دو کشور در حال انجام است. هفته اینده یک هیات اقتصادی و تجاری از سوریه به ایران سفر می‌کند و جلسات مختلفی خواهیم داشت تا توافقات دو رئیس‌جمهور ایران و سوریه را پیگیری کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هفته گذشته با حضور رئیس جمهوری مسیر پاتاوه به دهدشت با طول ۱۳۶ کیلومتربه بره برداری رسید که این مسیر بسیار سخت بود و که ۸۳ درصد آن کوهستانی است. مسیر صعب العبور بود و بندر امام را به مرکز کشور متصل می کند و شهر دهدشت را از بن بست خارج می‌کند.  بیش از ۴۰ روستا را از مسیر بن ّست خارج می کند. این مسیر ظرفیت اقتصادی خوبی برای منطقه جنوب غرب کشور رقم می زند این پروژه از مصوبات سفر رهبر انقلاب به  استان کهگلویه و بویراحمد بود.

افتتاح مسیر برگشت آزادراه تهران – شمال تا دهه فجر

وی افزود: مسیر برگشت  آزادراه تهران – شمال  تا دهه فجر سال آینده افتتاح می شود. تکمیل این مسیر ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه نیاز دارد. قرار شد ساخت قطعه سوم این آزادراه هم آغاز شود و از همین کارگاه قطعه دوم، آماده سازی کارگاه قطعه سوم را هم فعال می کنیم  ؛این پروژه هم یکی از سخت‌ترین پروژه‌های راه‌سازی است چون ۸۵ درصد این مسیر به تونل و پل نیاز دارد و درصد کمی از مسیر، معمولی است و زمان و هزینه ساخت را افزایش می دهد.

بذرپاش ادامه داد: پروژه آزادراه اصفهان – شیراز به طول ۲۳۰ کیلومتر در اواخر شهریور به بهره برداری می رسد که افتتاح آن ۱۳۰ میلیون لیتر در سال صرفه جویی مصرف سوخت در پی دارد که معادل مصرف بیش از یک روز  بنزین در کشور است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین تلاش می‌کنیم تا آزادراه رودبار – منجیل به طول ۸ کیلومتر  تا آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد و گره ترافیکی سنگین آزادراه قزوین – رشت را باز می کند. از سویی با طرف روسی برای ساخت خط آهن رشت – آستارا توافق کرده‌ایم ولی ساخت مسیر ریلی موازی آن که رشت به کاسپین است تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد کریدور شمال به جنوب را به دریا وصل می‌کند.

بذرپاش گفت:  تا هفته دولت ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس و ۲۸۰۰ واحد در پرند افتتاح می‌شود.۱۶ هزار قطعه زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت تقدیم شده است. ۷۰ هزار نفر درسایت ثبت نام کرده‌اند و تا پایان سال  زمین‌های مربوط به طرح جوانی جمعیت را تقدیم مشمولان می‌کنیم. امسال هدف گذاری کرده بودیم که در کنار ساخت مسکن،۴۰۰ هزار قطعه زمین واگذار کنیم که تاکنون ۲۵۰ هزار قطعه زمین واگذار شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش قیمت مسکن، اظهار کرد: پیگیری جدی مالیات خانه های خالی ، ساماندهی مشاوران املاک، مقابله با احتکار زمین به کاهش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها منجر شده است. البته ما از این قیمت‌ها هم اصلا راضی نیستیم. افزایش قیمت مسکن در سال‌های گذشته هیچ دلیلی نداشته جز سوداگری. بازار مسکن یکی از رها شده ترین بازارها در کشور است و هیچ کف و سقفی برای قیمت خرید و رهن و اجاره وجود ندارد. با وجود آنکه وظیفه وزارت مستقیم کنترل قیمت بازار مسکن نیست  اما عزم جدی کردیم . بیش از ۲۰۰۰ مشاور املاک که قانون رعایت نکرده‌اند، پلمب شده است. ما خوشحال نیستیم که حتی یک واحد صنفی تعطیل شود اما اگر واحد تجاری قانون را رعایت نکند، برخورد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس اعلام رئیس بانک مرکزی، مسکن در بیشتر مناطق تهران قیمت کاهشی بین ۱۲ تا ۱۵ درصد داشته و این روند ادامه خواهد داشت.

اعلام نرخ بلیت‌های اربعین طی روزهای آینده

بذرپاش با بیان اینکه‌ حمل و نقل یکی از اصلی ترین مسائل زائران است و دنبال آن هستیم تا سفر زائران کمترین مشکل را داشته باشد، گفت: هنوز قیمت بلیت پروازهای اربعین معلوم نشده و تا یک هفته تا ۱۰ روز آینده مشخص می شود.

وی  افزود: در روز گذشته عملیات حج به اتمام رسید  که جمع بندی ما رضایت زائران بود البته مشکلاتی هم داشتیم و برخی تأخیرها از طرف عربستان بود برخی هم به خود ما مربوط بود.

وزیر راه درباره راه‌آهن چابهار- زاهدان گفت: یکی از تاکیدات ما تکمیل کریدور جنوب به شمال است. قطعه خاش به زاهدان به بهره برداری رسیده است. ۱۰ پیمانکار برای ادامه مسیر تعیین شده و تلاش می‌کنیم تا پایان دولت این کریدور را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه هر ماه یک پروژه حمل و نقل بزرگ برای افتتاح آماده می کنیم، افزود: الان تمرکز ما بر شرق کشور است. اقلیم شرق هم خاص است و توسعه ریل و جاده ای در شرق کشور تمرکز یافته است. حتی تصمیم داریم مجوز فرودگاهی را سرق متمرکز کنیم و اولویت را به شرق دهیم.

جمع شدن بساط پروازهای چارتری

بذرپاش درباره افزیش قیمت بلیت‌ پروازها، گفت: تعداد پروازهای داخلی کاهش نیافته، بلکه باید بساط سوداگری جمع شود. شرکت های هواپیمایی بعضا خودشان متضرر اصلی شرایط سوداگری در بازار بلیت پروازها می شوند چون پول به واسطه‌ها می‌رسد. مجوزهای چارتری به هر صورت تا اطلاع ثانوی لغو شده است و به جز پروازهایی مثلا به میادین نفتی قرار شده با سازمان های متقاضی پرواز به صورت موردی حل شود اما به هر حال  بساط پروازهای چارتری تا قیمت بلیت به آرامش برسد باید تعطیل شود. عدول از نرخ مصوب تخلف است و سازمان تعزیزات ورود می کند ولی در تعداد بلیت و پروازها نه تنها کاهش نداشتیم  نسبت به مدت مشابه سال گذشته بلکه ۵ درصد رشد داشته ایم.ان‌شاءالله قیمت‌ها به آرامش بهتری می رسد.