«دونده» امیر نادری در بیست‌ و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ویسکانسین کشور آمریکا به صورت دیجیتال به نمایش درآمد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، «دونده» امیر نادری در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم ویسکانسین کشور آمریکا به صورت دیجیتال به نمایش درآمد.

این فیلم که از تولیدات سال ۱۳۶۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۷ و ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شد.

«دونده» در سال‌های پیش برنده جایزه بالن طلایی جشنواره سه‌قاره نانت ۱۹۸۵، برنده جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور ۱۹۸۵ و برنده جایزه ویژه هیئت‌داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان سینه جونیور ۲۰۰۰ فرانسه شده است.

این فیلم خاطره‌انگیز همچنین طی این سال‌ها در مرکز فرهنگی و هنری «پمپیدو» کشور فرانسه، موزه هنر مدرن کشور آمریکا، جشنواره لومیر فرانسه، موزه ملی سینما موسیمو کشور ایتالیا و جشنواره فیلم‌های ایرانی کشور چک نمایش ویژه داشته است.

بهرام بیضایی کارگردان فیلم «باشو غریبه کوچک» نیز به‌عنوان تدوینگر و غلامرضا رمضانی به‌عنوان مدیر تولید این فیلم، بوده‌اند.

در سایت جشنواره بین‌المللی فیلم ویسکانسین درباره این فیلم آمده است: «نسخه بازسازی شده این فیلم صراحت نوینی از تصاویری که امیر نادری به دقت با هم ترکیب کرده است، به ارمغان می‌آورد. اغلب، امیرو (شخصیت اصلی فیلم) را می‌بینیم که از میان نرده‌ها یا پنجره‌های زنجیره‌ای نگاه می‌کند و بر وضعیت خود به‌عنوان یک غریبه تأکید و حرکت‌های زیبای دوربین فیلمبردار، با ثبت تصاویر آفتاب، به آغشته‌شدن فیلم به مبارزات امیرو با اشرافیت کمک می‌کند.

همچنین «دونده» فیلمی به همان اندازه تکان‌دهنده و اسرارآمیز است که در کنار «کفش‌های دسیکا»، «۴۰۰ ضربه تروفو» و همینطور «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی در نظر گرفته می‌شود. «دونده» در ردیف یکی از فیلم‌های خوب درباره کودکان و نوجوانانی که با قدرت و لطف در دنیای بی‌تفاوت حرکت می‌کند، می‌ایستد.»