۳۰ کشور با قحطی ناشی از جنگ اوکراین مواجه هستند

کیوسک خبر: صندوق بین‌المللی پول تأیید کرد در حال افزایش کمک‌های مالی اضطراری به کشورهای آسیب‌دیده از قیمت‌های بالای مواد غذایی و کمبود ناشی از جنگ در اوکراین است.

صندوق بین‌المللی پول تأیید کرد که در حال افزایش کمک‌های مالی اضطراری به کشورهای آسیب‌دیده از قیمت‌های بالای مواد غذایی و کمبود ناشی از جنگ در اوکراین است، زیرا ۲۰ تا ۳۰ کشور به شدت به این منابع نیاز دارند.

کریستالینا جورجیوا، مدیر صندوق، گفت اعضای هیئت اجرایی آن در جلسه غیررسمی در مورد طرح کمک پیشنهادی “بسیار مثبت” بودند، امیدوارند که آن را تصویب کنند تا امکان پرداخت سریع پول فراهم شود.

براساس این طرح به صندوق بین المللی پول اجازه می‌دهد تا کمک‌های مالی اضافی و بدون قید و شرط اضطراری را به کشورهایی که به شدت از بحران غذایی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و تورم جهانی در پی همه گیری کووید -۱۹ آسیب دیده اند، فراهم کند.

جورجیوا در کنفرانسی به میزبانی مرکز توسعه جهانی گفت: «احساس فوریت وجود دارد، بنابراین ما باید اقدام کنیم. آنچه ما پیشنهاد می‌کنیم افزایش دسترسی آسیب پذیرترین کشورها به منابع مالی اضطراری برای یک سال است.

وی خاطرنشان کرد که این تغییرات به نفع کشورهای واردکننده مواد غذایی کم درآمد است که هزینه‌های خود را به شدت افزایش می‌دهد، یا کشورهای دیگری مانند اوکراین که صادرات آنها به دلیل جنگ فلج شده است.

جورجیوا اظهار داشت که این برنامه برای کشورهایی که قبلاً برنامه بزرگ‌تری از صندوق بین المللی پول ندارند در دسترس خواهد بود و تخمین زد که حدود ۵۰ کشور واجد شرایط خواهند بود و پیش بینی می‌شود که ۲۰ تا ۳۰ کشور بیشترین نیاز را داشته باشند.

جری رایس، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول نیز به نوبه خود گفت که این صندوق از زمان شروع همه‌گیری بیش از ۲۶۸ میلیارد دلار به ۹۳ کشور وام داده است و در حال بررسی «همه گزینه‌ها برای تقویت ابزار ما، از جمله کمک به کشورهای آسیب‌دیده از بحران غذایی» است.

وی افزود: صندوق به ۵۷ کشور کم درآمد وام به ارزش ۲۷ میلیارد دلار ارائه کرده است و همچنان کشورهای عضو خود را تشویق می‌کند تا “برای دریافت حمایت‌های مالی مورد نیاز زودتر به ما مراجعه کنند.”

منابع آگاه گفتند پیشنهادی که روز دوشنبه مورد بحث قرار گرفت به همه کشورهای عضو این امکان را می‌دهد تا ۵۰ درصد از سهمیه صندوق بین‌المللی پول را تحت عنوان ابزار تأمین مالی سریع صندوق وام بگیرند و کشورهای کم‌درآمد بتوانند از تسهیلات اعتباری سریع بهره‌مند شوند.