• خانه
  • اقتصادی
  • بانک جهانی نسبت به بروز رکود تورمی در جهان هشدار داد

بانک جهانی نسبت به بروز رکود تورمی در جهان هشدار داد

کیوسک خبر: بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ را یک سوم کاهش و نسبت به بروز رکورد تورمی در جهان هشدار داد.

به گزارش رویترز، بانک جهانی پیش بینی رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۲ را یک سوم کاهش داد و ۲.۹ درصد اعلام کرد.

این سازمان جهانی هشدار داد، حمله روسیه به اوکراین، آسیب های ناشی از همه گیری کرونا را تشدید کرده و بسیاری از کشورها را در رکود فرو برده است.

بانک جهانی در گزارش «دورنمای اقتصاد جهانی» اعلام کرد، جنگ در اوکراین کاهش رشد اقتصاد جهانی را تشدید کرده بود و این وضعیت اکنون وارد «یک دوره طولانی مدت رشد ضعیف و تورم بالا» شده است و هشدار داد این چشم انداز می تواند بدتر هم شود.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی در کنفرانس خبری اعلام کرد، رشد جهانی می تواند در سال ۲۰۲۲ به ۲.۱ درصد و در سال ۲۰۲۳ به ۱.۵ درصد کاهش یابد و در این صورت رشد سالیانه به صفر نزدیک می شود.

وی افزود، رشد جهانی به علت جنگ اوکراین، قرنطینه های کرونایی جدید در چین، اختلال در زنجیره عرضه و افزایش خطر رکود تورمی کاهش یافته است.

آخرین باری که جهان با رکود اقتصادی و تورم مواجه شده است به دهه ۱۹۷۰ بازمی گردد.

مالپاس در پیش گفتار این گزارش نوشت: «خطر رکود تورمی امروز قابل توجه است…  به دلیل سرمایه گذاری ضعیف در اکثر مناطق جهان، احتمالا رشد ضعیف اقتصادی طی دهه ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه نرخ تورم در حال حاضر در بسیاری از کشورها به بالاترین میزان در چند دهه اخیر رسیده است و انتظار می رود روند رشد عرضه به کندی پیش رود، خطر تورم بالا برای مدت طولانی وجود دارد.»

مالپاس پیش بینی کرد، سرعت رشد اقتصادی در جهان بین سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ احتمالا ۲.۷ درصد کاهش یابد. این رقم بیش از ۲ برابر کاهش نرخ رشد اقتصادی در سال های ۱۹۷۶ و ۱۹۷۹ است.

بانک جهانی هشدار داد، افزایش نرخ بهره که برای کنترل تورم نیاز است، در پایان دهه ۱۹۷۰ آنقدر شدید بود که رکود جهانی در سال ۱۹۸۲ را رقم زد و در بازارهای نوظهور و اقتصادهای درحال‌ توسعه بحران‌ های مالی ایجاد کرد.