شناسایی زودهنگام سرطان‌ مغز و پروستات با MRI نانویی

کیوسک خبر: یک شرکت استرالیایی با همکاری گروهی تحقیقاتی در دانشگاه استرالیای جنوبی موفق به توسعه یک دستگاه تصویربرداری(MRI) نانویی شده که قابلیت تشخیص زودهنگام سرطان از جمله سرطان‌های مغز و پروستات را دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، با همکاری شرکت استرالیایی فرونووا (Ferronova) که در حوزه تشخیص سرطان فعالیت دارد با پژوهشگران دانشگاه استرالیای جنوبی، یک فناوری جدید برای تصویربرداری دقیق از سرطان‌های تهاجمی مغز طراحی شده است. این دستگاه نانویی می‌تواند به هزاران نفر که هر ساله با این بیماری کشنده تشخیص داده می شوند، کمک کند.

این دستگاه جدید تصویربرداری، یک MRI مبتنی بر فناوری‌نانو بوده که نشانگر خاصی را هدف قرار می‌دهد؛ نشانگری که در بیش از ۹۰ درصد تومورهای جامد از جمله سرطان‌های مغز با درجه بالا یافت می‌شود.

فناوری جدید MRI که در حال حاضر نتایج امیدوارکننده‌ای را در مدل سرطان پروستات به همراه داشته است، تأثیر قابل‌توجهی بر سرطان‌های تهاجمی مغز دارد. بودجه جدید اختصاص یافته، این فناوری را به سمت آزمایش اولیه در انسان پیش می‌برد.

دکتر نیکول دموکوسکا که رهبری این تیم تحقیقاتی را به عهده دارد، می‌گوید که نیاز اساسی به تصویربرداری بهتر از تومورهای مغزی با درجه بالا وجود دارد.

تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی با درجه بالا مانند گلیوبلاستوما همچنان به سختی قابل انجام است، بنابراین پیشرفت فناوری‌های جدیدی که به طور بالقوه می‌تواند هدف‌گیری دقیق‌تری از تومورها را امکان‌پذیر کند، حیاتی است.

این تحقیق یک فناوری تصویربرداری پیشرفته را با همکاری فرونووا و با حمایت بنیاد تحقیقات جراحی مغز و اعصاب توسعه داده که برای تصویربرداری دقیق‌تر و در نتیجه درمان تومورهای مغزی بدون سمیت عصبی اضافی، قابل استفاده است.

دکتر هین‌لی انکولوژیست پرتودرمانی در بیمارستان رویال آدلاید و یکی از محققان ارشد در تأمین مالی این کار، می‌گوید این تحقیقات پتانسیلی برای پیشرفت درمان‌های سرطان دارد.

لی می‌گوید: «به‌عنوان فردی که در مدیریت سرطان مغز متخصص است، اهمیت تعیین دقیق تومور را درک می‌کنم. تصویربرداری بهتر به این معنی است که ما می‌توانیم هدف تومور را با اطمینان بیشتری تعریف کنیم، و در عین حال به حداقل رساندن آسیب به بافت‌های سالم طبیعی، درمان دقیق را تسهیل می‌کنیم.»

در سال ۲۰۲۱، ۱۸۹۶ تشخیص جدید سرطان مغز (۱۱۹۱ مرد و ۷۲۵ زن) در استرالیا انجام شد. گلیوبلاستوم شایع‌ترین بدخیمی مغزی است که نرخ بقای پنج‌ساله آن تنها ۵ درصد است.

دکتر ملانی نلسون مدیر تحقیق و توسعه در فرونووا، می‌گوید که این تحقیق اعتبارسنجی پیش بالینی برای فناوری تومورهای مغزی بوده تا این فناوری برای آزمایش بالینی انسانی مرحله ۱ آماده شود.

وی می‌گوید: «فرونووا مصمم است تا دقت تصویربرداری، جراحی و درمان سرطان را تغییر دهد تا اطمینان حاصل کند که هر فردی که سرطان تشخیص داده می‌شود بهترین مراقبت ممکن را ارائه می‌کند.»