تروییکای اروپایی: توافق هسته‌ای باید فورا منعقد شود

کیوسک خبر: یک  خبرنگار غربی که روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۴ را از نزدیک دنبال می کند، به نقل از سه کشور اروپایی نوشت که ایران و آمریکا اختلافات خود را حل و فصل کرده و توافق هسته ای باید به فوریت نهایی شود.

استفانی لیختن اشتاین خبرنگار نشریه فارن پالیسی امروز در توییتهایی به نقل از مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی در گفت و گوهای رفع تحریم ها در وین نوشت: مایوس کننده است که هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مجبور شد گفت و گوهای وین را متوقف کند. یک توافق جامع و منصفانه روی میز آماده انعقاد است؛ به همین دلیل مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی هفته پیش وین را ترک کردند چرا که کارشان را انجام داده بودند.

خبرگزاری رویترز هم بخش هایی از این بیانیه تروئیکای اروپایی را منتشر کرد.

لیختن اشتاین در توییتی دیگر به نقل از این مذاکره کنندگان نوشت: استنباط ما این است که ایران و آمریکا زحمات فراوانی کشیدند تا آخرین مسائل دوجانبه را حل و فصل کنند و بنابراین ما آماده ایم تا هم اکنون این توافق را منعقد کنیم.

براساس گزارش این خبرنگار، سه کشور اروپایی اعلام کرده اند: هیچ کشوری نباید به دنبال بهره برداری از مذاکرات برجام برای دستیابی به ضمانت هایی خارج از برجام باشد. چنین اقدامی خطر فروپاشی توافق را به همراه داشته، مردم ایران را از برداشته شدن تحریم ها و جامعه جهانی را از ضمانت های لازم در مورد برنامه هسته ای ایران محروم می سازد.توافق برجام روی میز است و باید با نهایت فوریت منعقد شود.

جوسپ بورل مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا دیروز (۲۰ اسفند) توییت کرد که به دلیل “عوامل خارجی”، مذاکرات وین به یک وقفه نیاز دارد.

بورل در ادامه این توییت نوشت: متن نهایی اساساً آماده و روی میز است.

هماهنگ کننده اروپایی مذاکرات برجام تاکید کرد که به همراه همکارانش در تماس با تمامی اعضای برجام و آمریکا خواهد بود تا “بر وضعیت فعلی فائق آمده و توافق را نهایی کنیم. ”