کیوسک خبر: یکی از شکل‌های مهاجرتی در سراسر جهان، با هدف تحصیلی و دانشجویی صورت می‌گیرد که ایران نیز در بازار این مهاجرت‌ها حضور دارد.

 برای شناخت وضعیت ایران در موضوع ورود دانشجویان بین‌المللی به کشور، سالنامه مهاجرتی ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به بیان و معرفی آمارهای این حوزه پرداخته است.

اگرچه جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی یک دهه گذشته با افزایش همراه بوده است اما جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در ایران با اهداف برنامه ششم توسعه و جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی فاصله زیادی دارد.

تعداد دانشجویان بین‌المللی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ با افزایشی ۸ برابری همراه بوده و از ۵هزار و ۸۴۵ دانشجو در سال۱۳۹۹  به ۴۴هزار و ۳۵۰ دانشجو افزایش یافته است.

افزایش سهم ایران از دانشجویان بین‌المللی

نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان نیز در بازه ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۰.۱۵ درصد به ۱.۳۹ رسیده است. دانشجویان افغانستانی با ۴۶ درصد و دانشجویان عراقی با ۲۴ درصد بزرگترین گروه دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند.

دانشجویان این دو کشور در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۶۹ درصد از دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل داده‌اند. کشور لبنان با ۳ درصد و هر کدام از کشورهای سوریه و چین با ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اکثریت دانشجویان خارجی در ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸، ۵۵درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۳۱ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند.

دانشگاه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۳ درصد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۳۱ درصد، موسسات آموزش عالی غیر دولتی وغیر انتفاعی با ۹ درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۸ درصد به ترتیب بیش‌ترین دانشجویان خارجی را جذب کرده‌اند.