هشدارهای پلیس برای افزایش امنیت در خریدهای اینترنتی

کیوسک خبر: رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا هشدارهایی را برای انجام خریدهای امن اینترنتی ارائه کرد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی با ارائه راهکارهایی برای انجام امن خریدهای اینترنتی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان، خریدهای اینترنتی بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته است و آمارها نشان می‌دهد که استفاده از آن در اکثر کشورهای جهان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه خریدهای اینترنتی نیازمند یکسری اصول است، افزود: بارها به شهروندان و کاربران هشدار داده شده اما باز هم شاهد آن هستیم که عدم اطلاع یا کمبود آگاهی درباره این خریدها شهروندان را دچار مشکلات متعددی کرده است که فیشینگ، دریافت اجناس تقلبی، کلاهبرداری و عدم ارسال کالا و … از جمله این موارد است.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا اضافه کرد: در همین راستا نیز لازم است شهروندان در هنگام خریدهای اینترنتی مواردی را رعایت کنند. اول اینکه خریدهای خود را از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی یا همان ای‌نماد انجام دهند  وحتما با کلیک بر روی لوگوی ای_نماد از مدت اعتبار و صحت آن با خبر شوند.

رجبی افزود: همچین کاربران باید قبل از خرید قوانین فروشگاه و شرایط مرجوعی کالا را بررسی کنند تا در صورت وقوع هرگونه مشکل بتوانند از خدمات پس از فروش استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود که تا حد امکان از گزینه پرداخت در مقابل در منزل و هنگام تحویل کالا استفاده کنند.

وی به کاربرانی که قصد پرداخت آنلاین دارند نیز هشدار داد که حتما درگاه پرداخت بانکی را بررسی کنند تا به همان صفحه هدایت شوند و خدایی نکرده در دام فیشینگ و صفحات جعلی نیفتند.

رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتای ناجا افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود که شهروندان هنگام خرید آنلاین تا جایی که امکان دارد از دستگاه رایانه‌ای شخصی خود استفاده کنند و اگر چنانچه مجبور به استفاده از دستگاهی عمومی هستند، پس از اتمام کار، حافظه مرور گر را پاک کنند.